Intermodale verbindingen vanuit Nederland belangrijk aandeel in 12% groei Hupac

Bron: Hupac

Woensdag, 3 augustus 2016

Intermodale verbindingen vanuit Nederland belangrijk aandeel in 12% groei Hupac

De Zwitserse intermodale rail operator Hupac meldt in een persbericht een groei van maar liefst 12,3% te hebben gerealiseerd in de eerste 6 maanden van 2016 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden circa 40.000 eenheden meer vervoerd dan in 2015. “Ondanks de aanhoudende lage dieselprijzen blijkt onze groeistrategie succesvol”, aldus Bernhard Kunz, Managing Director bij Hupac.

Een belangrijk aandeel in de groeicijfers hebben de nieuwe spoorverbindingen in het netwerk van Hupac, waaronder Venlo – Busto Arsizio, Rotterdam – Brescia en Zeebrugge – Novara. Daarnaast is de frequentie opgevoerd op de verbindingen tussen Köln –Novara en Duisburg – Busto Arsizio. Andere groeifactoren zijn de herstructurering van het netwerk van en naar Polen, het verstevigen van de as Oostenrijk-Hongarije-Roemenië/ Balkan en de nieuwe verbinding tussen Novara en Trieste. Deze verbinding heeft aansluiting op de ferry naar Griekenland en Turkije en maakte het mogelijk nieuwe markten aan te boren.

Hupac maakt tevens duidelijk dat de operator sterk inzet op het vervoer van mega trailers via het spoor door de Alpen. Nu reeds biedt Hupac in totaal 70 vertrekken per week tussen Italië en diverse bestemmingen in Duitsland, België, Nederland en Denemarken. Deze treinen rijden zowel via de Lötschberg (Zwitserland) als de Brenner (Oostenrijk). In 2020 wordt de vier-meter-corridor via de Gotthard opengesteld en dat biedt Hupac nog meer perspectief voor een modal shift. In de tweede helft van 2016 verwacht Hupac nog eens 10 extra vertrekken via de Lötschberg te kunnen bieden.

Wat betreft het Transalpine vervoer heeft de groei vooral plaatsgevonden in het vervoer door Zwitserland. In totaal vervoerde Hupac 231.793 eenheden via Zwitserland in 2016 ten opzichte van 192.905 in 2015, een groei van ruim 20%. Het Transalpine vervoer via Oostenrijk en Frankrijk nam daarentegen af, respectievelijk 10,4% en 14,1%. In het non-transalpine vervoer realiseerde Hupac een groei van 4%.

Volgens Hupac hebben niet alleen de gunstige marktomstandigheden bijgedragen aan de groei, maar ook de investering in het spoorproduct. Toch zijn structurele aanpassingen nodig om het spoorproduct aantrekkelijk en competitief te maken in de toekomst. Kunz: “Wij zijn blij met de EU Directive 2012/34 dat uitgaat van een perfomance based principe, waardoor inframanagers en vervoerders worden gemotiveerd het aantal storingen te minimaliseren en de prestatie van het spoorproduct te verbeteren. Wij verwachten dat de EU-lidstaten dit principe snel zullen toepassen.”