Koffie per spoor vanuit China naar Rotterdam

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Maandag, 27 juli 2015

Koffie per spoor vanuit China naar Rotterdam

Donderdagavond 23 juli arriveerde de eerste trein uit China in de Rotterdamse haven. Rangeerbedrijf Rotterdam Rail Feeding (RRF) zette hem om 21.40 uur neer op het Rail Service Center (RSC) in de Waalhaven. Via Kumming (China) – Zabaykalsk (CH-RUS grens) – Belarus – Brest/Malaszewicze (BY-PL grens) was de trein dinsdag in Malaszewicze (Polen) aangekomen. Daar zijn de containers overgeladen op wagons van Europese spoorbreedte, waarna vervoerder HSL Logistik de tractie naar Kijfhoek verzorgde.

De trein heeft 18 dagen over de reis gedaan. In een reportage van de NOS laat Pieter Förrer, directeur van het RSC Rotterdam, weten dat de trein weliswaar duurder is dan een containerschip, maar daarentegen aanzienlijk sneller. "Door nieuwe milieuregels doe je er over het water een dag of dertig over, terwijl je er met de trein dus binnen achttien dagen bent."

In totaal vervoerde de trein maar liefst 80 containers, gevuld met koffie. "Heel grof uitgerekend is deze lading goed voor minimaal 226 miljoen kopjes koffie", aldus Pieter Förrer van het Rail Service Center Rotterdam. De railoperator voor deze trein - CARGOSPED - heeft inmiddels aangegeven dat het geen eenmalig transport zal zijn. Ook in augustus en september zullen een aantal Chinese treinen naar Rotterdam RSC komen.

China heeft een Silk Road Fund opgericht. Dit fonds heeft $ 40 miljard beschikbaar om te investeren in infrastructuur langs de ‘nieuwe zijderoute’ over land naar Europa. Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Chinese treinen nu ook arriveren in Rotterdam. Dat is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Rotterdam als Europees logistiek knooppunt en voor de verdere ontwikkeling van het Rotterdams spoorproduct in het bijzonder. Rotterdam investeert juist in de verbetering van het treinverkeer van en naar de haven. Ook voor het transport met Engeland kan dit extra lading betekenen.