Kombiverkehr start nieuwe spoordienst vanuit Coevorden naar Zweden

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Woensdag, 4 februari 2015

Kombiverkehr start nieuwe spoordienst vanuit Coevorden naar Zweden

Vorige week woensdag werd de nieuwe spoordienst van Kombiverkehr tussen Coevorden/ Bad Bentheim en Malmö gestart. Ondanks de wind en regen kon de officiële opening van de shuttle op de Euroterminal Coevorden-Emmen-Hardenberg doorgang vinden. Voor het oog van genodigden, waaronder ook Rail Cargo, gaf ambassadeur Håkan Emsgård het eerste fluitsignaal dat de trein kon vertrekken.

Volgens de Zweedse ambassadeur heeft het Noorden van Nederland de meeste handel met Zweden en daarom is deze verbinding volgens hem zo belangrijk. Bovendien, zo gaf hij te kennen, laat deze shuttle zien dat economische groei en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.

Jean-Philippe Florijn, Sales Manager bij Kombiverkehr, gaf voorafgaand aan de start een korte presentatie, waarin hij meldde reeds enkele jaren in gesprek te zijn met diverse partijen over het realiseren van deze shuttle. Mede vanwege de economische crisis was de aanloop langer dan gebruikelijk.

Eén van de doelstellingen van Kombiverkehr is het huidige netwerk in stand te houden en waar mogelijk verder uit te breiden. “En dat laatste doen we vandaag feestelijk met Coevorden – Bad Bentheim – Malmö”, aldus Florijn. De trein zal in eerste instantie drie keer per week rijden en is geschikt voor verschillende type trailers en containers, waaronder ook het zogeheten P400 profiel. Dit is een trailer met 4 meter hoekhoogte, hetgeen tegenwoordige de Europese standaard is. De intentie is om op termijn de frequentie op te voeren naar een dagelijkse verbinding.

De trein vertrekt vanuit Coevorden naar de gloednieuwe terminal in Bad Bentheim, waar de wagonset gekoppeld wordt met een wagonset uit Rotterdam en tevens lading uit de provincies Gelderland/ Overijssel kan worden overgeslagen op de trein. “Door het bundelen van deze verschillende ladingstromen is er voldoende kritische massa aanwezig om te kunnen starten”, aldus Florijn in zijn toelichting, waarbij hij zowel de Bentheimer Eisenbahn als de CTT Terminal Twente complimenteerde met de investering in de nieuwe terminal.

In de verbinding naar Zweden is bewust gekozen voor de route via Kopenhagen en de brug naar Malmö. “Hiermee vermijden we de ferry en is er geen sprake van toeslagen voor bunker, SECA of ADR. Bovendien maakt juist deze route het ons mogelijk om reeds aan het begin van de middag in Malmö te zijn”, verklaart Florijn de voorkeur voor deze route.

Ook de keuze voor Malmö wordt door Florijn toegelicht: “Vanaf Malmö hebben we namelijk snelle doorverbindingen naar een aantal andere terminals, waarvan Göteborg, Stockholm en Oslo de grootste zijn. Deze terminals zijn te bereiken met een A-C transittijd, vergelijkbaar met het wegtransport.”

Tot slot noemde Florijn nog enkele voordelen van intermodaal transport, zoals gewicht, minder congestie, betere veiligheid en minder CO2-uitstoot. Ook het toekomstige tekort van chauffeurs, de overvolle parkeerplaatsen en de ladingdiefstallen vragen om een andere denkwijze: “Modal shift is tenslotte mental shift”.