Minder vrachtwagens via Brennerpas

Bron: Nieuwsblad Transport

Maandag, 12 februari 2018

Minder vrachtwagens via Brennerpas

De Brennerpas moet minder aantrekkelijk worden voor vrachtwagens. Dat willen de regeringen van Oostenrijk, Duitsland en Italië. De pas is een veelgebruikte verbinding tussen Oostenrijk en Italië, waarvan jaarlijks 2,25 miljoen vrachtwagens gebruikmaken. Dat aantal moet worden teruggedrongen, ten faveure van het spoor.

De ministers van transport van de drie eerder genoemde landen zijn hiervoor vorige week maandag bijeengekomen om maatregelen te treffen. Mogelijke maatregelen zijn een verhoging van het toltarief en/of een restrictie van het aantal voertuigen.

Intermodaal vervoer naar Verona

Voor verladers en logistiek dienstverleners die nu nog gebruikmaken van de vrachtwagen biedt het spoor, afhankelijk van het type ladingstroom, een goed en duurzaam alternatief. Dagelijks rijden circa 15 intermodale treinen vanuit Nederland naar Italië. Een aantal van deze treinen maakt daarbij gebruik van de route via de Brenner met als eindbestemming de intermodale terminal Europa Quadrante in Verona. Vanaf deze terminal zijn ook indirecte spoordiensten beschikbaar naar meer zuidelijke bestemmingen in Italië.

Rollende Landstrasse

Ook een veelgebruikt alternatief is de zogeheten Rollende Landstrasse (RoLa), ook wel Rolling Highway genoemd. Bij dit concept wordt de vrachtwagen inclusief trekker via het spoor vervoerd. Het concept wordt veel toegepast in de Alpenlanden, waarbij de chauffeur meerijdt in een aparte servicewagon. Voor het traject via de Brenner zijn er dagelijks mogelijkheden vanaf Wörgl (Oostenrijk) naar Brennero en Trento (beide Italië). 

Rail Scout

Een actueel overzicht van alle (intermodale) spoorverbindingen van en naar Italië als ook van alle RoLa-verbindingen treft u aan in de webapplicatie Rail Scout. Rail Scout is een product van het voorlichtingsbureau Rail Cargo information Netherlands.