Move Intermodal wint Rail Cargo innovation Award met Ultra Light 45ft Intermodal Swap Body

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Woensdag, 12 april 2017

Move Intermodal wint Rail Cargo innovation Award met Ultra Light 45ft Intermodal Swap Body

Tijdens het Rail Tech galadiner op dinsdag 28 maart werd bekendgemaakt dat Move Intermodal tot winnaar is verkozen van de Rail Cargo innovation Award. De logistiek dienstverlener, die tevens eigen treinen rijdt, heeft een nieuw type wissellaadbak ontwikkeld dat verladers in staat stelt om een hoger tonnage per laadeenheid te vervoeren. Niet alleen een kostenbesparing, maar ook een reductie in de emissie van CO2.

De uitreiking van de Rail Cargo innovation Award was gekoppeld aan de beurs Rail Tech. Een evenement dat in het teken stond van innovatie en verbetering van het spoor(goederen)vervoer. Tijdens het galadiner werden diverse Awards uitgereikt die betrekking hadden op verschillende disciplines. Naast de nominatie van Move Intermodal waren nog twee andere inzendingen genomineerd voor de Rail Cargo innovation Award, te weten Streamline van Aero Trail Solutions en 4Fold Foldable (opvouwbare) Container van Holland Container Innovations.

Uiteindelijk was de eer weggelegd voor de Ultra Light 45ft Intermodal Swap Body (wissellaadbak), ontwikkeld door Move Intermodal. Sales Director Tomas Tempelaars ligt de innovatie toe: “Evenals bij een truck is het maximale gewicht dat vervoerd kan worden met de trein gelimiteerd. Vanuit economisch en ecologisch perspectief is een wissellaadbak daarom te prefereren boven een kraanbare trailer. Immers, het onderstel (de chassis) van de trailer ontbreekt bij de wissellaadbak. Daarmee voorkom je dat rubberen wielen vervoerd worden via stalen wielen en dus onnodig gewicht en volume wordt vervoerd.”

Na het ontwikkelen van de Ultra Light 45ft Intermodal Swap Body en een testfase van circa een jaar heeft Move Intermodal geïnvesteerd in 160 nieuwe laadeenheden. Een totale investering van bijna 3 miljoen Euro. In samenwerking met partner Wecon is een gewichtsbesparing gerealiseerd van ongeveer 1 ton (1.000 kg). Alle eenheden zijn voor de zomer van 2017 nog operationeel.

Bij het analyseren van de vorige generatie wissellaadbakken kwam naar voren dat voor de constructie al decennia-oude technieken worden gehanteerd en dat met het oog op gewichtsoptimalisatie bepaalde componenten konden worden vervangen of beter konden worden vormgegeven.

Alvorens laadeenheden gebruikt kunnen worden in het spoorgoederenvervoer moeten deze eerst worden gekeurd. Eén van de belangrijkste criteria is het buigen van de constructie onder 1,5 keer het maximale toegestane gewicht. Geavanceerde computersimulaties toonden aan waar overbodige restcapaciteit in de constructie aanwezig was. Dit heeft geresulteerd in een nieuw design, waarbij ook lichtere materialen zijn gebruikt. Opmerkelijk zijn de meer dan 1.000 gaten die in de nieuwe constructie zijn opgenomen.

Met het nieuwe design wordt een gewichtsreductie van 15% gerealiseerd, zonder dat daarbij de sterkte van de constructie wordt aangetast. De nieuwe Ultra Light 45ft Intermodal Swap Body kan daardoor 1 ton extra aan lading meenemen, waarmee optimaal geprofiteerd kan worden van intermodale regelgeving en tevens beter geconcurreerd kan worden met het wegvervoer.

“De nieuwe wissellaadbak resulteert in een kostenbesparing van 4-6% voor verladers die reeds gebruik maken van intermodale transportoplossingen. Ten opzichte van het wegvervoer kan dit zelfs een besparing opleveren van 16-20%”, laat CEO Luc Driessen weten. Ook vanuit ecologisch perspectief betekent de nieuwe wissellaadbak volgens Driessen een sterke verbetering: “Gebaseerd op het volumes die Move jaarlijks transporteerd, kan een besparing worden gerealiseerd van circa 500.000 kg CO2 per jaar.”