Nederlandse babyvoeding per spoor naar China

Bron: FrieslandCampina

Woensdag, 5 juli 2017

Nederlandse babyvoeding per spoor naar China

De Nederlandse zuivelcoöperatie FrieslandCampina is een pilot gestart met het transporteren van babyvoeding vanuit Nederland naar China via het spoor. Met de pilot wil de verlader de haalbaarheid en betrouwbaarheid van de spoorverbinding testen om daarmee voor de lange termijn kosten en transittijden te besparen. Dit werd afgelopen donderdag gedeeld tijdens het congres over De Nieuwe Zijderoute, georganiseerd door NT Publishers.

Onlangs werd de eerste container met Friso babyvoeding per truck aangeleverd op de railterminal in Duisburg, waarvandaan de trein vertrok naar de Chinese stad Chongqing. De container vervolgde haar route door zes landen, te weten Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan en tenslotte China.

Spoor economischer en duurzamer dan luchtvracht
Vanuit diverse productielocaties in Nederland exporteert FrieslandCampina zuivelhoudende dranken, kindervoeding, kaas en andere producten in heel Europa, Azië en Afrika via dochternemingen. Voor elk van zijn producten beoordeelt FrieslandCampina wat de meest efficiënte wijze van vervoer zou zijn naar de uiteindelijke bestemming. Wat betreft het vervoer naar China ziet FrieslandCampina het spoor als aanvullende en niet als vervangende modaliteit.

Containers kunnen tijdens de gehele reis nauwlettend worden gecontroleerd, zodat de producten veilig en onder de juiste omstandigheden worden vervoerd. Klimaatbeheersing, veiligheid en snellere transittijden zijn van groot belang voor FrieslandCampina. Als de test met Friso-producten slaagt, is transport via deze snelle optie een economischer en duurzamer alternatief voor luchtvracht.

Mischa Broeders, Logistics Manager bij FrieslandCampina: "In vergelijking met luchtvracht is vervoer per spoor ongeveer tien keer voordeliger. Dat is veel geld, waarvan ook onze boeren profiteren. In vergelijking met deepsea is de doorlooptijd ongeveer de helft, ofwel een besparing van circa 20 dagen. Hierdoor kunnen wij onze klanten in China sneller bereiken en tegelijk een besparing realiseren in werkkapitaal.”

Uitdagingen
FrieslandCampina maakt gebruik van de zogeheten China Railway Expresse Service, een collectieve naam voor het spoornetwerk tussen China-Europa en v.v. China introduceerde de eerste trein naar Europa in maart 2011. Inmiddels worden 50 verschillende diensten aangeboden tussen 27 verschillende steden en China en 28 bestemmingen in 11 landen.

Desalniettemin zijn er nog een aantal uitdagingen om een verdere groei te realiseren, zo bleek uit een paneldiscussie met een drietal logistiek dienstverleners, te weten: GVT Intermodal, New Silk Way Logistics en Nunner Logistics. Er is nu reeds beginnende congestie op het knooppunt Malasewize, het knooppunt waar containers verwisseld worden van treinset i.v.m. de verschillende spoorbreedtes. Ook zijn de transittijden vanuit Europa naar China iets langer vanwege meer tussenstops om lading te consolideren. Zodra er meer volumes naar China gaan kan de transittijd gereduceerd worden van 20 naar circa 12 dagen.