Nieuwe eigendomsstructuur RSC Rotterdam

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Dinsdag, 18 november 2014

Nieuwe eigendomsstructuur RSC Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam en de railterminal RSC Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over een nieuw huurcontract, met een looptijd van 20 jaar. Om de terminal breder en daardoor slagvaardiger te positioneren, is de eigendomsbasis verbreed met meerdere partners. DB Schenker Rail blijft eigenaar van 51% van de aandelen. De intermodale vervoerders Bertschi, Hoyer en Hupac nemen samen een belang van 49%. Ook in de nieuwe aandeelhouderssamenstelling blijft RSC opereren als een neutrale terminal.

De vier bedrijven behoren tot de top van de Europese intermodale vervoerders en/ofzijn marktleider in hun segment. Zij hebben al een sterke aanwezigheid in Rotterdam en hebben, op zichzelf of in combinaties, veel ervaring in het exploiteren van railterminals overal in Europa. Dit consortium biedt dan ook een uitstekende basis om het railvervoer van en naar de Rotterdamse haven te laten groeien en te verbeteren.De bedrijven zullen hiertoe samen projecten starten.

Het RSC Rotterdam, in het Waal-/Eemhavengebied, vervult als overslagterminal, voor containers, wissellaadbakken en trailers, een cruciale rol in de verdere ontwikkeling van het achterlandvervoer per trein. De terminal beschikt in totaal over vier moderne overslagkranen met een totale capaciteit van 350.000 eenheden per jaar. Dagelijks wordt de terminal door 40 treinen aangedaan.

Axel Marschal, lid van de raad van bestuur van DB Schenker Rail: ‘Moderneoverslagcentra als het RSC Rotterdam vormen letterlijk de draaischijf tussen maritieme en continentale intermodale vervoerstromen. Het RSC is nu breder gepositioneerd en zal daarmee een nog grotere rol te vervullen in de groeiplannen van de haven van Rotterdam’.

‘De expertise van de nieuwe aandeelhouders zal een impuls zijn voor een verdere groei van de overslagactiviteiten in het maritieme en continentale spoorvervoer. Dit is noodzakelijk voor onze concurrentiepositie, omdat veel groeiregio’s in het achterland sterk op spoorvervoer zijn gericht’, aldus Emile Hoogsteden, directeur containers, breakbulk en logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam.