Nieuwe rechtstreekse spoorverbinding tussen België en Zweden vult Green Xpress Network aan

Bron: B Logistics

Maandag, 24 oktober 2016

Nieuwe rechtstreekse spoorverbinding tussen België en Zweden vult Green Xpress Network aan

De Sweden Xpress is de 8ste verbinding in het Europese Green Xpress Network van B Logistics (www.greenxpressnetwork.com). Onder andere door dit soort van vernieuwende en hoogkwalitatieve spoorproducten en klantgerichte diensten geeft B Logistics een boost aan het intermodaal en conventioneel spoortransport in Europa. Door meer volumes naar het spoor te brengen maakt de onderneming een verschil op het vlak van leefmilieu en mobiliteit. 

Gecreëerd vanuit intermodaal, ontwikkeld tot gemengd product
De Sweden Xpress is de eerste Xpress-verbinding die ontwikkeld is op vraag van de intermodale markt, maar de trein zal worden aangevuld met conventionele ladingen. De gemiddelde stiptheid van de Xpress-producten ligt hoger dan 95%, wat ongeëvenaard is in de markt. De Xpress-verbindingen kunnen dus perfect geïntegreerd worden in het intermodale netwerk van IFB. Door het bundelen van de goederenstromen zet B Logistics een echt competitief spoorproduct in de markt en benut de onderneming de voordelen van het spoor ten volle.

Xpress-ingrediënten zijn succesrecept: “Better, faster, smarter”
Door het aantal rangeerbewegingen tijdens de reis te beperken en zowat het volledige traject met dezelfde B Logistics-locomotief af te leggen, is de dienstverlening van de Xpress-producten zeer betrouwbaar. De treinen rijden volgens een vaste dienstregeling, zodat de klanten perfect op de hoogte zijn van de vertrek- en aankomsttijden (siding-to-siding).

Sweden Xpress, praktisch
De Sweden Xpress verbindt België (met Antwerpen-Noord als hub) drie keer per week met Zweden (met Malmö als hub), telkens met vertrek op dinsdag, donderdag en zaterdag. Aan Zweedse kant verzorgt partner Green Cargo de last mile en worden er op korte termijn connecties voorzien naar Denemarken en Noorwegen. De trein heeft een reistijd van 21 uur van rangeerstation naar rangeerstation. B Logistics en Green Cargo zijn partners wat betreft de productie en de commercialisatie.

Gezien de specifieke vraag van een aantal verladers in de haven van Gent, zal er een reguliere feedertrein rijden om de ladingen uit het Gentse naar Antwerpen te brengen, voor aansluiting op de Sweden Xpress.