Nieuwe spoorverbindingen tussen België en Europese economische centra

Bron: B Logistics

Maandag, 4 mei 2015

Nieuwe spoorverbindingen tussen België en Europese economische centra

Na de succesvolle lancering van de Swiss Xpress in maart, legt B Logistics nu twee nieuwe snelle verbindingen in voor wagenladingverkeer tussen België en Oostenrijk en tussen België en Slowakije. Voor beide producten worden verbindingen geboden naar alle lokale spooraansluitingen. Op basis van zijn ervaring en expertise wist B Logistics voor deze beide trajecten van ruim 1.000 km een efficiënt en betrouwbaar productiemodel te ontwikkelen. Dergelijke vernieuwende producten illustreren de commerciële groeiambities van de onderneming.

Volstrekt nieuwe dienstverlening
Tot op vandaag was er geen regelmatige rechtstreekse treinverbinding tussen België en de beide landen. B Logistics ontwikkelde de nieuwe diensten overeenkomstig de Xpress-normen en met het oog op de verwachtingen van sommige klanten uit de staal- en de chemische sector.

Betere betrouwbaarheid, snellere verbindingen, meer informatie
Door het aantal rangeerbewegingen tijdens de reis te beperken en het traject Antwerpen-Passau af te leggen met dezelfde B Logistics-locomotief is de dienstverlening zeer betrouwbaar. De treinen rijden volgens een vaste dienstregeling, zodat de klanten perfect op de hoogte zijn van de vertrek- en aankomsttijden bij de depots (siding-to-siding). Meer zelfs, de klant kan ook in realtime gedetailleerde informatie raadplegen over zijn goederen en wagons die zich ergens onderweg bevinden.

De Austria Xpress
De Austria Xpress verbindt Antwerpen (woensdag en zaterdag) twee keer per week met Wenen (woensdag en zaterdag). De trein vervoert conventionele en via het filiaal IFB ook intermodale ladingen. De trein heeft een reistijd van 30 uur tussen het ene rangeerterrein en het andere. In Oostenrijk werkt B Logistics samen met LTE als lokale tractieleverancier.

De Slovakia Xpress
Ook de Slovakia Xpress brengt twee keer per week conventionele ladingen heen en terug tussen Antwerpen (woensdag en zaterdag) en Bratislava (maandag en woensdag). De afstand tussen Antwerpen en Bratislava wordt afgelegd in 32 uur. B Logistics legt de trein in, in samenwerking met LTE en ZSSK Cargo voor de eindbediening in Slowakije. Gezien de belangstelling zal het aantal roundtrips van de beide treinen zo snel mogelijk worden opgevoerd.

Klantgerichte groei op basis van betrouwbaarheid en innovatie
Sam Bruynseels, Chief Commercial Officer bij B Logistics: “Met deze twee nieuwe producten lanceert B Logistics een unieke en vlotte verbinding tussen België en de snel groeiende knooppunten van de economie in Midden-Europa. Onze klanten vragen korte responstijden, kwaliteit en transparantie. We vertrouwen erop dat deze beide diensten perfect aan hun behoeften tegemoet zullen komen en zijn er trots op deze eersterangs producten tegen marktprijzen te kunnen aanbieden. We zijn van plan om zowel capaciteit als frequentie al kort na de lancering op te voeren.”

Geert Pauwels, CEO van B Logistics, voegt daar aan toe: “Via de succesvolle lancering van de Swiss Xpress hebben we aangetoond een trendsetter te zijn op onze markt. We bewijzen nu opnieuw dat we de technische capaciteit en de commerciële kracht hebben om innovatieve spoorproducten doorheen heel Europa aan te bieden. Mede dankzij de impulsen van onze nieuwe aandeelhouder zullen we de standaarden van het goederenvervoer per spoor blijven verleggen.”

Wat is wagenladingverkeer?
Wagenladingverkeer of Single Wagon Load verwijst naar volledige treinen die worden samengesteld uit individuele wagonladingen van verschillende industriële bedrijven. Het laat klanten toe kleinere volumes van één of enkele wagons van hun producten of grondstoffen per trein te transporteren van en naar verschillende locaties zoals productie sites, havens en het Europese achterland.