Onderdelen grootste reuzenrad per spoor

Bron: TX Logistik

Maandag, 18 februari 2013

Onderdelen grootste reuzenrad per spoor

De 27 spaken van het grootste mobiele reuzenrad ter wereld zijn op 9 februari per spoor vervoerd vanaf de TriCon Containerterminal in Nürnberg (Duitsland) naar de haven van Rotterdam. De containers gaan op doortransport naar Mexico.

Het is nauwelijks voor te stellen: een object van 1500 ton en een hoogte van circa 25 verdiepingen dat per spoor wordt vervoerd. En toch is het haalbaar, zo bleek vorige week tijdens het transport hiervan dat werd uitgevoerd door spooroperator TX Logistik in samenwerking met railexpediteur Railco. Voorwaarden zijn dat het gehele object uiterst nauwkeurig wordt afgebroken, veilig wordt verpakt en de juiste machinist de kraan bedient.

Voor de betrokken partijen Tricon Container Terminal GmbH, vervoerder TX Logistik en de Nederlandse rail expediteur Railco een enorme uitdaging dit project in goede (spoor)banen te leiden. In de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 februari gingen de laatste laadeenheden op transport naar het 870 km verder gelegen Rotterdam. 

De zending van de 27 spaken bestond uit negen 40ft flat-containers, elk circa 30 ton in gewicht. De laadeenheden waren 12,2 meter lang, 2,5 meter breed en circa 2,2 meter hoog. De negen flat-containers werden tussen 6 en 8 februari per vrachtwagen aangeleverd vanuit München en vervolgens overgeslagen op de trein.

De flat-containers waren allen op maat gemaakt en moesten derhalve met een kettingkraan worden geladen op de trein. Ten opzichte van een standaardcontainer vereist dit zeer grote accuratesse van de kraanmachinist en neemt het aanzienlijk meer tijd in beslag.

"Wat het intermodale verkeer in Nürnberg zo sterk maakt, is de veelvoud aan soorten laadeenheden", meent Alexander Ochs, Manager van TriCon. "Met onze trimodale terminal creëren wij de voorwaarden het wegvervoer over te slaan op de milieuvriendelijke alternatieven als spoor en binnenvaart.

"De interesse in Zuid-Duitsland in een directe verbinding naar de zeehavens aan de westkust is groot", zegt Dirk Steffes, directeur van TX Logistik AG. "Nadat wij in maart 2012 gestart zijn met een driewekelijkse spoordienst tussen Nürnberg en Rotterdam, kunnen wij sinds begin deze maand het traject uitbreiden op Antwerpen met een barge-verbinding."