Onderzoek naar nieuwe spoordienst op Silesië (Zuid-Polen)

Bron: KNV

Dinsdag, 15 december 2015

Onderzoek naar nieuwe spoordienst op Silesië (Zuid-Polen)

In aansluiting op het driejarige Linked-by-Rail convenant voor het spoorvervoer tussen Polen en Nederland hebben partners vandaag een tweede convenant ondertekend. Waar het eerste convenant het vervoer van goederen per spoor tussen Rotterdam en het in het westen van Polen gelegen Poznan betrof, richt het tweede convenant zich op het goederenvervoer tussen Nederland en het verder weg gelegen Zuid-Poolse industriegebied Silesië.

Nieuwe directe treinverbinding tussen Nederland en Zuid-Polen
Om het vervoer van goederen tussen Nederland en Polen per spoor concurrerend te maken met het wegvervoer, is een directe en snelle treinverbinding vereist. Dat betekent dat vervoerders van diverse partijen hun lading bundelen en vervolgens een treindienst inplannen. De partijen die zijn betrokken bij het PIB (Convenant Partners for International Business) Actieplan zijn: Boekesteijn Transport Service, Clip Logistics Sp, ERS Railways B.V., Koninklijk Nederlands Vervoer, Nijman/Zeetank, Nijhof Wassink B.V., Panteia, Rotterdam Havenbedrijf, Seacon Logistics Group B.V., en Van den Bosch. Het Actieprogramma heeft een begroting van ruim 600.000 euro en wordt ondersteund door Nederlandse Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Nederlandse Ambassade in Warschau.

Eerder succes verdient vervolg
Het eerdere Linked-by-Rail partnership heeft een zeer aantrekkelijke shuttle treinverbinding tussen Rotterdam en Poznan opgeleverd. Op deze verbinding rijden momenteel zes intermodale treinen per week. Deze treinen halen wekelijks ruim 300 vrachtauto’s van de weg en leveren een besparing op van 80% op de CO2-uitstoot.