Profiteren van directe spooraansluiting op ferrydiensten in Rotterdam

Bron: Rail Cargo information Netherlands; Foto: Roy Borghouts Fotografie

Woensdag, 8 juli 2015

Profiteren van directe spooraansluiting op ferrydiensten in Rotterdam

De Rotterdamse shorstea-terminal van CLdN in de Rotterdamse Botlekhaven beschikt over een eigen spooraansluiting. Reeds een aantal jaar is er dan ook een rechtstreekse spoordienst op Piacenza en Bologna in Italië. Mede vanwege de directe aansluiting op de ferrydiensten is dit logistiek gezien een aantrekkelijk concept voor het door-to-door vervoer van en naar Purfleet en Killingholme in het Verenigd Koninkrijk. 

“Het succes van dit concept bracht ons ertoe om te onderzoeken in hoeverre een soortgelijke constructie haalbaar zou zijn voor andere bestemmingen in het Europese achterland. Daarbij constateerde wij dat tot voor kort geen vergelijkbaar concept werd aangeboden op Duitse bestemmingen”, aldus Eric Staal, Corporate Sales Manager bij CLdN Cargo.

Draaischijf
“De keuze van CLdN voor Duisburg is tweeledig. In de regio van Duisburg zijn veel chemie-producenten met export naar het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is Duisburg een draaischijf voor andere Europese bestemmingen”, laat Staal weten. Deze combinatie zorgt voor een dikke volumestroom van zo’n 800-1000 TEU per maand, wat het rendabel maakt om een hoogfrequentie spoorverbinding in samenwerking met operator DistriRail te realiseren.

100 euro
Uiteraard is het niet nieuw dat er een spoorverbinding op Duisburg wordt aangeboden. Zowel vanaf de Maasvlakte als de Waalhaven worden al langere tijd hoogfrequente spoordiensten door onder andere DistriRail aangeboden. Het unieke aan dit concept is volgens Johan Booij van DistriRail dat er een directe spoorverbinding wordt gelegd op de Ro-Ro-diensten van CLdN. “Logistiek dienstverleners die wissellaadbakken en huckepack trailers inzetten in het door-to-doorvervoer profiteren nu optimaal van de directe aansluiting op de terminal van Cobelfret. Voorheen was er altijd nog extra transport noodzakelijk vanaf de Waalhaven. Deze additionele kosten van zo’n 100 euro per laadeenheid hebben wij met het nieuwe concept weten te elimineren.”

Concurrerende transit
Afgezien van de logistieke kostenbesparing profiteren verladers en logistiek dienstverleners ook van een snelle transittijd (24-48 uur). Dit maakt het spoor des te concurrerender ten opzichte van het wegvervoer. “Van het spoor wordt, anders dan voor de binnenvaart het geval is, verwacht dat het een gelijke performance biedt als het wegvervoer. De directe spooraansluiting op onze Ro-Ro-diensten maakt dit mogelijk, omdat een extra shunt via de weg niet meer nodig is”, licht Jan van Leenen, Sales Manager bij CLdN toe. Wat dat betreft passen de Ro-Ro-diensten volgens Van Leenen uitstekend in het concept: “In tegenstelling tot veel feeder services bieden wij uitsluitend rechtstreekse lijndiensten, waarbij slechts één haven wordt aangelopen. Dit zorgt voor zeer concurrerende transittijden in het Door-to-Door vervoer.”

Max laadvermogen
Bijkomend voordeel van de nieuwe spoordienst is dat de drukke A15 kan worden ontlast. De betrouwbaarheid wordt daardoor des te meer vergroot. Gelijktijdig is het spoor voor veel verladers en logistiek dienstverleners een serieus alternatief in het kader van duurzaamheid. Het vermijden van congestie is daarin medebepalend. Vanuit de Europese Commissie worden tevens richtlijnen gegeven voor het bepalen van het maximum toegestaan gewicht op de weg. “Anders dan in Nederland mogen vrachtwagens in Duitsland maximaal 40 ton wegen. Uitzondering hierop betreft het intermodaal vervoer, mits het voor- c.q. natransport binnen een straal van 150 kilometer valt. In dat geval geldt een maximum gewicht van 44 ton”, maakt Staal duidelijk. Het spoor kan in dat opzicht net even voordeliger uitvallen dan het wegvervoer.

Ro-Ro boven Lo-Lo
Mede dankzij de combinatie van spoor en Ro-Ro wordt een zeer efficiënte en prijsgunstige transportdienst aangeboden van en naar het Verenigd Koninkrijk. Dit geldt niet alleen de regio Duisburg, maar ook andere (Oost)-Europese regio’s, zoals Polen, Tsjechië en Hongarije. “Wij geloven dat op continentale vervoersstromen Ro-Ro het gaat winnen van Lo-Lo. Dit concept sluit daar naadloos op aan, waarbij Duisburg een belangrijke draaischijf vormt”, aldus Van Leenen. Dankzij de recente overname van Broekman Automotive divisie, is de mogelijkheid om de capaciteit op de terminal en van de spoorfaciliteiten uit te breiden verzekerd. “Wij willen nog meer investeren in spoor, omdat wij simpelweg geloven in de toekomst van het spoor”, aldus Peter van der Meulen, Manager Operations bij C.RO Ports Nederland B.V., onderdeel van CLdN.