ProRail maakt dienstregeling 2016 bekend

Bron: ProRail

Donderdag, 27 augustus 2015

ProRail maakt dienstregeling 2016 bekend

Het is weer gelukt. Na flink puzzelen, rekenen en afstemmen met vervoerders en reizigersorganisaties is de dienstregeling op het spoor voor 2016 klaar. ProRail heeft wederom in totaal ongeveer 3,3 miljoen treinritten verdeeld op het Nederlandse spoor. Zo’n 25 ProRail-puzzelaars hebben hun hersens gekraakt over alle aanvragen van ruim 30 vervoerders en verladers. De nieuwe dienstregeling op het spoor gaat op zondag 13 december 2015 in.

Reizigersverkeer 2016
Voor reizigers verandert er met de nieuwe dienstregeling weinig. De jaardienstregeling van 2016 kent kleine verbeteringen ten opzichte van 2015. Vervoerders maken dit najaar zelf hun specifieke dienstregelingen bekend aan hun reizigers.

Goederenverkeer 2016
Voor het goederenvervoer zijn er omreisroutes in verband met werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland. Deze omreisroutes zijn in de nieuwe jaardienst opgenomen. In verband met grootschalige spoorwerkzaamheden aan de Duitse grens kan er op sommige momenten minder treinverkeer over de Betuweroute rijden. Tijdens deze werkperioden worden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en – in mindere mate – via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen kunnen bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over. Meer informatie over de werkzaamheden in Duitsland en de gevolgen voor het railgoederenverkeer in Nederland is te vinden op deze website.

Capaciteitsverdeler
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland. Bij het maken van een dienstregeling spelen veel factoren een rol: zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat er voldoende tijd tussen twee treinen gepland wordt, zodat de kans dat een trein een rood sein tegenkomt klein is. Als een trein geen rood sein krijgt, kan hij er ook niet doorheen rijden. En een trein die niet hoeft te stoppen, hindert ook geen andere treinen. En dat 3,3 miljoen keer in een jaar.