ProRail steunt ambitie spoorgoederenvervoer

Bron: ProRail

Donderdag, 28 januari 2016

ProRail steunt ambitie spoorgoederenvervoer

De Nederlandse havens willen meer lading over het spoor laten vervoeren. Nu wordt ten opzichte van weg- en watervervoer ongeveer 8 procent van de lading in havens via het spoor verplaatst. De havens, de overheid en de goederensector hebben de ambitie om dat percentage aanzienlijk te verhogen. ProRail ondersteunt die ambitie door het voor vervoerders en verladers aantrekkelijker te maken toegang te krijgen tot het spoor.

150 treinen
Dagelijks rijden er zo'n 150 goederentreinen tussen de havens in Nederland en plaatsten als Duisburg, München, Milaan en Poznan. Door de komst van de deep sea terminals op de Tweede Maasvlakte is de verwachting dat er meer overslag zal plaatsvinden in de haven van Rotterdam. Om al die vracht goed te kunnen verwerken is door onder andere de havenbedrijven een stevige ambitie neergelegd om meer goederen via het spoor te vervoeren. Het spoor is namelijk nog steeds de meest duurzame en veilige vorm om lading snel te vervoeren.

Optimale dienstverlening
ProRail rijdt zelf geen treinen en we gaan ook niet op zoek naar lading om die groei te realiseren, daar zijn vervoerders en verladers voor. Wel zorgt ProRail voor een betrouwbare spoorinfrastructuur, voldoende ruimte op het spoor en een optimale dienstverlening aan de goederenmarkt via één ProRail-loket.

Meer treinen?
De groei-ambitie betekent overigens niet dat er fors meer goederentreinen gaan rijden. Samen met de goederensector kijkt ProRail of er slimmer kan worden omgegaan met de bestaande capaciteit. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door met langere treinen te rijden, of zwaarder te beladen. Dit alles natuurlijk binnen de bestaande regels. Hierover praat ProRail samen met de havenbedrijven, rail terminals, verladers, operators en vervoerders in het samenwerkingsprogramma ‘spoor- en havenlogistiek goederenvervoer.’