Rotterdam World Gateway Terminal officieel geopend

Bron: Rotterdam World Gateway (RWG)

Maandag, 14 september 2015

Rotterdam World Gateway Terminal officieel geopend

Rotterdam World Gateway (RWG) heeft afgelopen vrijdag op de Tweede Maasvlakte zijn officiële opening gevierd. Het programma bestond naast een spectaculaire openingsshow uit sprekers als Ronald Lugthart, Managing Director van RWG, Rob van Dijk, voorzitter van de Board van RWG, Allard Castelein, President-Directeur van Havenbedrijf Rotterdam en Sultan Ahmed bin Sulayem, voorzitter van medeaandeelhouder DP World. 

Niemand minder dan de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, verrichtte samen met RWG-directeur Ronald Lugthart de officiële openingshandeling. Burgemeester Aboutaleb over de nieuwste aanwinst in de Rotterdamse haven: “Als we als wereldhaven een wereldspeler willen blijven, hebben we excellente bedrijven nodig die klaar zijn voor de toekomst. RWG is zo’n bedrijf.”

Automatisering van het hoogste niveau
De terminal van RWG is door zijn innovatieve karakter in staat om de allergrootste schepen op een efficiënte en betrouwbare manier af te handelen. Bovendien is voor elke modaliteit een dedicated overslag gecreëerd, of het nu om binnenvaartschepen gaat, overslag via het spoor of over de weg. Door de vergaande automatisering komt het beeld bij RWG nauwelijks meer overeen met dat van een traditioneel containeroverslagbedrijf.

“Onze hele terminal met zijn volautomatische kranen wordt dagelijks gerund door een team van maximaal 10 à 15 man”, aldus Managing Director Ronald Lugthart. Bij RWG werken daardoor ‘slechts’ 180 mensen, en dan vooral IT-specialisten. “Het gaat om een nieuwe stijl van afhandeling. We zijn in feite een IT-bedrijf dat containers overslaat, een containerbedrijf 3.0. RWG wil hiermee een voorbeeld zijn voor de wereld.”

Veiligheid en duurzaamheid
De vergaande robotisering van de terminal brengt voor RWG grote voordelen met zich mee op gebied van veiligheid en duurzaamheid, waarin RWG nu al een internationale koploper is. Innovatieve concepten leiden tot kleinere afstanden die op de terminal worden afgelegd en minder equipment op de terminal.

Met volledig elektrische kranen, die aangedreven worden door 100% duurzame energie, zet RWG nieuwe standaarden in de containersector. “Veiligheid en duurzaamheid zijn geen holle frasen maar waarden die ons gedrag elke dag bepalen, ook richting onze klanten. Duurzaamheid is belangrijk voor ons. De volautomatische, onbemande kranen wekken bijvoorbeeld hun eigen stroom op”, aldus Lugthart. Ook is RWG serious about safety. Voor RWG betekent veiligheid het in acht nemen van alle mogelijke maatregelen en het gericht trainen van het personeel. Zo worden risico’s tot een absoluut minimum beperkt.

Over RWG
RWG zorgt voor een zo efficiënt mogelijke op- en overslag van containers. De capaciteit van de terminal bedraagt 2,35 miljoen TEU per jaar. RWG is klaar voor het afhandelen van de modernste en toekomstige generaties grote containerschepen (ULCCs). De terminal is met elf diepzeekranen, drie barge-/feederkranen, twee railkranen en 50 automatisch stapelkranen toegerust op toegang van zowel diepzeeschepen als alle verbindingen met het achterland. In combinatie met onze volledig geautomatiseerde processen, kan RWG een snelle en betrouwbare afhandeling garanderen op alle modaliteiten. RWG is klaar om te zorgen voor een ‘Seamless access to Europe’.

RWG is een internationaal consortium dat bestaat uit de vier wereldwijd opererende containerrederijen APL (Singapore), MOL (Japan), HMM (Zuid-Korea) en CMA CGM (Frankrijk), en terminal operator DP World (Dubai).