RSC slaat vijf miljoenste eenheid over

Bron: RSC Rotterdam

Maandag, 15 juli 2013

RSC slaat vijf miljoenste eenheid over

Afgelopen vrijdag, 12 juli, vierde RSC Rotterdam de overslag van 5.000.000ste laadeenheid sinds 1993. Tot 2008 groeide deze spoorterminal met gemiddeld circa 9% per jaar. De crisis veroorzaakte een flinke dip en nu behandelt het bedrijf jaarlijks rond de 300.000 eenheden. Er werken semi volcontinu,  130 mensen bij RSC Rotterdam.

Per dag worden gemiddeld 45 treinen geladen naar diverse bestemmingen in Europa. Italië voert hierbij de boventoon. Er worden per dag zo’n 650 externe chauffeurs ontvangen en weer op weg geholpen. Mede dankzij de directe interne verbinding met de Rotterdam Shortsea Terminal, ECT City Terminal en SCA Logistics kunnen eenheden eenvoudig van en naar het spoor gebracht worden. Door de verschuiving van de grootste schepen naar de Maasvlakte, verwerkt RSC steeds meer shortsea en continentaal (=niet zeegebonden) verkeer.

Tot 1992 werden de meeste Rotterdamse containerterminals via een eigen spooraansluiting bediend. Dit was onpraktisch en duur. Daarom werd onder leiding van de eerste RSC-directeur Cor Hoenders, het shuttle-concept ontwikkeld. De shuttle pendelt in een vaste samenstelling tussen twee Rail Service Centra heen en weer. Het voor- en natransport van de laadeenheid loopt, flexibeler, via de weg.

In 1992 wordt voor shuttletreinen het Rail Service Center Rotterdam op de bestaande railinfra van (toen nog) ECT Home terminal ingericht. In 1994 werd de terminal op de huidige locatie geopend. In de loop der jaren is RSC uitgebreid en heeft nu de beschikking over 8 sporen en 4 Rail Portaal kranen. Hiernaast verzorgen 6 ‘reachstackers’ en 6 terminaltrekkers de Interne logistiek op de terminal.