Spoorgoederenvervoer steeds steeds duurzamer

Bron: SpoorPro

Maandag, 30 maart 2015

Spoorgoederenvervoer steeds steeds duurzamer

“De CO2-emissie van het goederenvervoer wordt steeds gunstiger. Sinds de komst van de Betuweroute neemt het aantal goederentreinen met dieseltractie steeds verder af.” Dat zei Anton van Himbergen van Lloyds Register Rail recentelijk tijdens de beurs RailTech 2015 in Utrecht.

Van Himbergen presenteerde namens Railforum het rapport CO2-footprint. In deze CO2-footprint 2013 van de railsector is voor het eerst ook het goederenvervoer meegenomen en is het aandeel van stations apart inzichtelijk gemaakt. De CO2-emissie van het goederenvervoer wordt steeds gunstiger. Sinds de komst van de Betuweroute neemt het aantal goederentreinen met dieseltractie steeds verder af.

De spoorsector heeft in 2013 in totaal nog maar een kleine duizend kiloton CO2 uitgestoten. Dit is te vergelijken met de uitstoot van ongeveer 40.000 huishoudens, vergelijkbaar met een stad als Alkmaar. Deze uitstoot komt voor rekening van zo’n 5500 reizigerstreinen per dag en 350 dagelijkse goederentreinen.

Lees het volledige artikel via: http://www.spoorpro.nl/materieel/2015/03/19/vergroening-railinfrastructuur-met-nieuwe-co2-footprint/