Spoorverbinding tussen China en Europa heeft veel impact op de supply chain

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Woensdag, 5 oktober 2016

Spoorverbinding tussen China en Europa heeft veel impact op de supply chain

“Het spoor is niet meer Duits, noch Europees, maar intercontinentaal”. Met deze woorden citeerde Ronald Kleijwegt, Director Global Logistics Optimization bij HP , tijdens het Spoorcafé, afgelopen donderdag bij ProRail een eerdere uitspraak van de Duitse Bondskanselier Angela Merkel. Kleijwegt doelde daarmee op de ontwikkeling dat Europa naar het oosten groeit en China naar het westen. Hierdoor ontstaat een nieuwe economische regio, Eurasia, waar het spoor een belangrijke rol in speelt.

De Chinese overheid heeft de wens om de oorspronkelijke Zijderoute, die China via het Midden-Oosten met Europa verbindt, weer nieuw leven in te blazen middels het spoorvervoer. Deze wens staat ook wel bekend als de ‘One belt, one road’-strategie. Op regeringsniveau wordt daarom volop geïnvesteerd in nieuwe spoorinfra. Diverse industriële regio’s worden daardoor aan elkaar worden verbonden. Volgens Kleijwegt is de nieuwe zijderoute daarom niet slechts een transportcorridor, maar ook een handelscorridor. “Het is belangrijk dat Nederland aanhaakt op deze corridor”, aldus Kleijwegt.

Rien Gulden, Head of Multimodal Solutions bij Schenker Logistics, gaf aan dat in 2010 reeds de eerste testtrein werd gereden. Een jaar later volgde de eerste commerciële trein. Aanvankelijk een dedicated trein, inmiddels biedt Schenker multi customer oplossingen, LCL, reefers of een combinatie van spoor- en luchtvervoer.

Met de spoorverbinding speelt Schenker Logistics  in op de behoefte van verladers om snellere verbindingen dan wat via deepsea wordt aangeboden, maar die tegelijk goedkoper zijn dan luchtvracht. “Klanten hebben doorgaans te veel focus op enkel vrachtkosten. Wie echter ook de capital costs (kosten die gemoeid zijn met de waarde van de te vervoeren goederen) in ogenschouw neemt, komt tot de conclusie dat het spoorvervoer voor veel producten de meest kostenefficiënte transportoplossing vormt”, laat Rien Gulden weten.

Op een traject van pakweg 12.000 km kom je echter de nodige uitdagingen tegen, zoals tijd- en klimaatverschillen, tracking & tracing, maar ook verschillen in spoorbreedtes. In de achterliggende 5 jaren is de spoorverbinding echter uitgegroeid tot een volwassen product, waarbij meerdere regio’s op een reguliere basis worden bediend en verschillende soorten producten worden vervoerd, waaronder ook geconditioneerde lading. In samenwerking met Unit45, ThermoKing en een grote pharmaceutische multinational heeft HP 45ft reefercontainers ontwikkeld die het mogelijk maken de temperatuur en luchtvochtigheid te stabiliseren tijdens het gehele traject. Daarnaast heeft Schenker een tool ontwikkeld waarbij klanten middels GPS continu zicht hebben op de status van hun goederen.

In het eerste kwartaal van dit jaar reden in totaal (beide richtingen) circa 1.500 treinen. Gulden verwacht dat over heel 2016 het aantal uitkomt op circa 5.500 – 6.000 treinen. Gelet op de ‘One belt, one road’-strategie van de Chinese overheid en de verschuiving van zowel populatie als industrie naar het westen van China, is het zeer waarschijnlijk dat dit aantal de komende jaren nog sterker zal toenemen. Bovendien heeft de middenklasse in China steeds meer behoefte aan Europese producten. Belangrijkste retourvrachten zijn food, industrials, automotive en healthcare.

Door de verschuiving van de productie naar het westen van China, neemt niet alleen de transittijd naar de Chinese zeehavens toe, maar stijgen ook de kosten van het voortransport. “Door de enorme hoeveelheden die elke 60 seconden worden vervoerd, hebben transportkosten een grote impact op het bedrijfsresultaat”, liet Ronald Kleijwegt van HP weten. Voor HP loont het dus al snel de moeite om te kijken waar transportkosten geoptimaliseerd kunnen worden. Kleijwegt zag die oplossing in het spoorvervoer, mede omdat door de invoering slow steaming de transittijden in de deepsea met 10 dagen werden verlengd.

In 2008 werd door HP een fabriek geopend in Chongqing, een stad in het midden van China. Vanaf dat moment heeft HP geïnvesteerd in de nieuwe transportroute via het spoor. Dat gaf volgens Kleijwegt de nodige uitdagingen met zich mee. “Douane-technisch was intercontinentaal spoor nog niet bekend en waren meerdere soorten vrachtbrieven noodzakelijk. Bovendien werd aan de grenzen heel veel geïnspecteerd (circa 10%). Wat dat betreft is de totstandkoming in 2011 van de Douaneunie op de zuidelijke route via Kazachstan en Wit-Rusland een enorme doorbraak.”

Kleijwegt verwacht dat in de nabije toekomst helemaal geen papierwerk meer nodig is. Ook verwacht hij dat de transittijden via het spoor nog korter zullen worden. “Op dit moment is sprake van 17 dagen voor het door-to-door vervoer. Dit zal de komende twee jaar worden teruggebracht naar 15 dagen.”

Zowel Gulden als Kleijwegt voorzien veel toekomst voor het vervoer per spoor tussen China en Europa. Opvallend is daarbij de belangrijke hubfuncties in zowel Polen als Khorgos (Kazachstan). “Door consolidatie is het mogelijk meerdere industriële regio’s te bedienen, waardoor volumes toenemen en daarmee ook de frequentie van de treinverbinding.”

Kleijwegt laat weten zeer tevreden te zijn met de resultaten tot nog toe: “Spoor blijkt een excellente en betrouwbare modaliteit te zijn. Sinds 2011 hebben wij al circa 400 treinen via het spoor vervoerd. En daar zal het zeker niet bij blijven.”