Topman Havenbedrijf Antwerpen wil betere verhouding in modal split aanjagen

Bron: Nieuwsblad Transport

Maandag, 5 februari 2018

Topman Havenbedrijf Antwerpen wil betere verhouding in modal split aanjagen

Slechts 8% van de goederen die de Antwerpse haven omslaat, wordt via het spoor gebracht of gehaald. Bij containers bedraagt dat percentage nog minder, namelijk 6%. Meer dan de helft van deze ladingsoorten wordt met vrachtwagens van en naar de haven gebracht (respectievelijk 52% en 56%).

Voor Jacques Vandermeiren, sinds ruim een jaar topman bij het Havenbedrijf Antwerpen, is duidelijk wie het spoor de kansen ontneemt. Dat is volgens de topman Infrabel, de Belgische eigenaar van het spoor, die ook over het complete railnet in de haven beschikt. 

Hamburg

Vandermeiren kijkt daarom jaloers naar de concurrent in Hamburg, die zelf eigenaar is van het havenspoornet. "In Hamburg zijn 90 verschillende spooroperators actief. Bij ons zijn het er slechts 9." Volgens de topman willen de spooroperators hun activiteiten uitbreiden en verder doorgroeien, maar beklagen ze zich over de houding van Infrabel die veel hindernissen opwerpt en daarmee ideeën onmogelijk maakt.

Onafhankelijk

 

Om die reden wil de havenauthoriteit een nieuwe, onafhankelijke onderneming onder de naam Railport oprichten, die de capaciteit tussen de havenbekkens aan de zuidelijke stadsrand van Antwerpen en de in het noorden van de stad gelegen complexen van chemiereus BASF moet gaan managen. Zo hoopt de topman dat het aantal spooroperators in Antwerpen toeneemt naar 30 tot 40 partijen.