Transporteur Henri Leemans enthousiast ambassadeur treinshuttle Coevorden-Malmö

Bron: Dryport Emmen Coevorden

Woensdag, 14 december 2016

Transporteur Henri Leemans enthousiast ambassadeur treinshuttle Coevorden-Malmö

Hij is een overtuigd fan van de lijndienst Coevorden-Malmö vanaf het eerste moment. En een grootgebruiker. Eigenlijk vindt hij twee keer in de week op en neer Coevorden-Zweden te weinig. “Van mij mag het naar drie, vier keer in de week. Ja, ik geloof er in dat het die kant op kan. Voor ons is het een verbinding met grote kansen. Niet alleen van Coevorden naar Malmö, maar ook omgekeerd. Ladingaanbod vanuit Zweden naar Nederland? Meer dan 100 procent voor ons.”

Wil je een enthousiaste en overtuigde fan spreken van de goederenshuttle Coevorden-Malmö, maak dan eens een praatje met Henri Leemans van het gelijknamige transportbedrijf uit Vriezenveen. De naam van het bedrijf van hem en zijn broer kom je massaal tegen op de treinen die heen en weer rijden van Zuidoost Drenthe naar de Zweedse stad.

Henri Leemans koos met het transportbedrijf in 2006 bewust voor het spoor voor de langere afstand, in plaats van voor de weg. “Dat was in het begin best moeilijk en veel collega’s verklaarden ons voor gek. Maar we hebben als bedrijf doorgezet. Eerst vanuit Duisburg op de trein naar Zweden. Eerlijk, dat was een pokkeneind weg. Maar we zagen gewoon voordelen. En toen kwam de shuttle vanuit Coevorden. Ik noem het een geschenk voor ons. Dat scheelde me een tijd en kilometers. Aanpakken dus.” Henri Leemans vertelt dat hij vooral vooruit denkt, echt naar de toekomst kijkt. “We zijn zoals gezegd in 2006 begonnen met het spoor. Nu, tien jaar later, hebben we het goed in de vingers en een voorsprong. Kijk, transporteur zijn over de weg is niet zo moeilijk. Je rijdt van A naar B en op iedere telmachine kun je uitrekenen wat daarvoor de prijs moet zijn. Gecombineerd vervoer weg-spoor vraagt echt iets meer. En ik durf te zeggen dat we dat beheersen.”

Er zit groei in bi-modaal transport
Henri Leemans wordt steeds enthousiaster naarmate hij er meer over vertelt, maar gaat ook niet aan de realiteit voorbij. “Ja, Malmö vanuit Coevorden kende best wat aanloopproblemen. Daar moet je niet van schrikken. We hebben de afgelopen jaren wel vaker wat dingetjes met het spoor gehad. Die heb je op de weg ook. Maar nu loopt het geweldig. En er zit echt groei in. Plus er is met dit spoorvervoer nog veel meer mogelijk. Andere bestemmingen. Ben ik van overtuigd. Ook vanuit Emmen bijvoorbeeld. Daar zit nu ook al echt behoorlijk lading voor Zweden. Maar ja, er zijn er nog steeds veel transporteurs en bedrijven in dat gebied die toch voor de weg kiezen. Dat kennen ze. Ik wil ze graag overtuigen dat het slim is om met de trailer of de container het spoor op te gaan. En als t kan laden in Coevorden.”

Meer treinen nodig uit Zweden
De bi-modale transporteur uit Vriezenveen kan dus nog wel meer lading richting Zweden aan, alhoewel de grenzen bij de huidige frequentie in zicht zijn . Omgekeerd, vanuit Zweden, zit hij bij de huidige frequentie van twee keer in de week aan zijn maximale mogelijkheden op de trein. Want er zijn ook nog andere gebruikers. En meer dan de toegestane treinlengte kan nu eenmaal niet.

In Zweden op de terminal van Malmö voor Leemans geen loslopende chauffeurs die opleggers oppikken of komen brengen. “Nee, ook dat hebben we helemaal in eigen hand. De hele keten dus. En dat willen we ook bewust. Zo kunnen we de kwaliteit van dienstverlening garanderen. En dat waarderen onze klanten.”

Duurzaamheid is zeker een issue
Over klanten gesproken. Ook die hebben nadrukkelijk invloed op de keuze van Leemans voor het spoor. “En dat heeft alles met duurzaamheid en CO2 uitstoot te maken. Met name de grotere bedrijven, maar ook steeds meer andere, vinden dat absoluut een thema. En wij kunnen ze daar goed bij helpen door met hun lading voor de lange afstand van de weg naar het spoor te gaan. Trouwens, in Zweden is duurzaamheid en minder CO2 uitstoot echt een thema bij bedrijven. Meer nog dan bij ons.”

En dan is er nog en dingetje waarom het slim is om de containers en de trailers in Coevorden op de trein te zetten wanneer lading naar Zweden moet, vertrouwt Leemans ons toe: “In Nederland mogen vrachtwagens tien ton zwaarder zijn dan in Duitsland. In Zweden mogen ze weer net zo zwaar zijn als in ons land. En die Duitse gewichtsregels daar heb je op het spoor geen last van. Moet ik nog meer uitleggen?”

Tot slot een rapportcijfer. Leemans komt er spontaan mee. “Ik vindt de shuttle en de organisatie er omheen een dikke 8,5. Nee, de tien houd ik even vast. Want je wilt als ondernemer de andere dienstverleners toch blijven aansporen tot nog beter.”