VTG test maatregelen geluidsreductie

Bron: VTG

Woensdag, 21 september 2011

VTG test maatregelen geluidsreductie

Wagonverhuurder VTG heeft in samenwerking met industriële partners de maatregelen getest die moeten bijdragen aan de geluidsreductie van nieuwe wagons. De bevindingen van de test maken duidelijk dat effectieve geluidsreductie haalbaar is als aanpassingen aan de wagon en het spoor zelf als één geheel worden benaderd.

De test is uitgevoerd op acht identieke, nieuwe VTG ketelwagons, waarbij naast het loopwerk (onderstel inclusief draaistel + wielstel) ook de wielschijven onderzocht zijn op geluidsreductie. Het geteste loopwerk is het enige loopwerk in Europa dat voor volledige akoestische ontkoppeling van het draaistel ten opzichte van het wielstel zorgt, waardoor een maximale preventie van de geluidsoverdracht gerealiseerd wordt.
De test werd uitgevoerd en gecertificeerd in overeenstemming met de officieel erkende TSI NOISE meetmethode.

Op alle drie de onderdelen werden aanzienlijke geluidsreducties gerealiseerd. “Echter niet conform onze verwachtingen en daarom werken we aan de verdere ontwikkeling van nieuwe instrumenten”, aldus Jürgen Hüllen, Chief Technology Officer bij VTG. Hüllen benadrukt tegelijk dat aanvullende geluidsreductie vanuit het perspectief van de wagon een limiet heeft en dat de infrastructuur eveneens een grote rol speelt in de totstandkoming van geluidsoverlast. Daarom kan een aanzienlijke en effectieve geluidsreductie alleen gerealiseerd worden als meerdere partijen in het railgoederenvervoer – zowel de wagonbouwers als de infrastructuurmanagers – gezamenlijk zoeken naar oplossingen. Bovendien brengen zowel de ontwikkeling van geluidsreducerende maatregelen als de implementatie daarvan hoge kosten met zich mee, hetgeen vraagt om gezamenlijke investeringen.      
 
Sinds 2007 installeert VTG op iedere nieuwe wagon geluidsreducerende K-remblokken (kunsstof i.p.v. gietijzer) waarmee op dit moment circa 10% van de gehele vloot is uitgerust. Eerder al in 2005 had VTG al 500 wagons uitgerust met de K-remblok, twee jaar voordat de toepasselijke richtlijn (TSI NOISE) überhaupt in werking trad. Met de resultaten van de test draagt de onderneming verder bij aan het fundamenteel onderzoek naar de geluidsreductie van railgoederenwagons.