Weer treinverkeer via Zevenaar naar Duitsland

Bron: ProRail

Maandag, 1 augustus 2016

Weer treinverkeer via Zevenaar naar Duitsland

Sinds dinsdag 26 juli rijden via Zevenaar weer treinen de Duitse grens over. De ombouw van maar liefst 8 kilometer bovenleiding tussen Zevenaar en de Duitse grens is daarmee succesvol verlopen. Een prestatie van formaat, want dit soort werkzaamheden zijn uniek, technisch hoogstaand en het moest in zeer beperkte tijd gebeuren.

Feiten en cijfers
Vanaf 9 juli werd door ProRail en diverse aannemers gewerkt aan een nieuwe bovenleiding bij Zevenaar richting Duitse grens. De cijfers op een rij:

  • De bestaande 1500 volt bovenleiding is over circa 8 kilometer in zeventien dagen geheel vervangen door het nieuwe 25.000 volt systeem, dat ook op de Betuweroute is geïnstalleerd;
  • Zo’n 70 werknemers per dienst werkten non-stop aan de bovenleiding;
  • Er zijn ca. 200 bovenleidingportalen aangepast;
  • 2500 hangdraden werden vervangen;
  • 1500 volt schakelaars werden vervangen door 25kV schakelaar;
  • Een nieuwe fasescheiding en spanningssluis is gebouwd;
  • 2000 spoorse objecten zijn met tientallen kilometers aardkabel geaard en gekoppeld aan het nieuwe systeem;
  • Alle spoorsecties zijn opnieuw ingesteld voor de nieuwe 25kV-omgeving;
  • Ook is de afgelopen 17 dagen tussen de grens en Emmerich aan de Duitse zijde de bovenleiding omgebouwd.

Zorgvuldig testen
Met de ombouw heeft ProRail een nieuw bovenleidingssysteem in een bestaande situatie aangelegd. Bij zo’n vernieuwing hoort eigenlijk een uitvoerig testprogramma, alleen is dit spoor al lang in gebruik en stonden treinen te trappelen om weer te gaan rijden. Daarom heeft ProRail in minimale tijd zo uitvoerig mogelijk getest: gedurende 5 dagen van de 17-daagse treinvrije periode heeft ProRail een bijna volcontinu testprogramma van 24 uur per dag uitgevoerd. Hierin is een groot aantal (grensoverschrijdende) testen met diverse snelheden uitgevoerd in combinatie met de verschillende veiligheidssystemen. Deels met een elektrische goederenlocomotief en deels met een ICE (hogesnelheidstrein).

Nieuw bovenleidingssysteem
Alle testen waren erop gericht om de functionaliteit, veiligheid en het risico op storingen tijdens of na de indienststelling van het spoor zo klein mogelijk te maken. Daarmee wist ProRail dat het nieuwe bovenleidingsysteem in samenhang met de omringende systemen en treinen in Zevenaar goed functioneerde.