Wie niet wil samenwerken, haakt af

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Maandag, 11 februari 2013

Wie niet wil samenwerken, haakt af

“De wereld om ons heen verandert sterk. Vooral als het gaat op het gebied van communicatie en informatievoorziening. Als logistieke sector kunnen we hierin niet achterblijven. Wie niet kan volgen, haakt de komende jaren af.”  Dat zei Marcel Wouterse, Chief Operating Officer bij Van den Bosch Transporten uit Erp afgelopen donderdag tijdens het Spoorcafé, de netwerkbijeenkomst van het voorlichtingsbureau Rail Cargo.

Wouterse noemde in zijn gastlezing een zestal invloedrijke trends in de markt, namelijk toenemende concurrentie en globalisering, hogere eisen en verwachtingen bij de klant, stijgende transportkosten, sterke focus op duurzaamheid, marktsegmentatie en een groeiende behoefte aan goede communicatie- en informatiesystemen.

Deze trends hebben volgens Wouterse sterke impact op de supply chain. Door de huidige communicatietechnieken verwacht de klant steeds meer en sneller transparante informatie. Als antwoord op deze ontwikkelingen is samenwerking en het efficiënt delen van informatie noodzakelijk, vindt Wouterse. Hierbij streeft Van den Bosch naar het orkestreren van de supply chain. “Wie hierin niet meegaat, haakt op den duur af”, aldus Wouterse.

Naast Wouterse sprak Arnout Slooff, sales Manager bij overslagbedrijf Vopak, over de betekenis van het spoorvervoer voor Vopak. Volgens Slooff kiezen klanten van Vopak voor spoorwagons als er sprake is van een spooraansluiting bij de ontvanger. Het hogere toegestane tonnage op het spoor is hierin concurrerend t.o.v. de weg. Daarnaast hebben wagons geen chauffeur, hetgeen meer flexibiliteit geeft bij het laden en lossen. De wagon kan op die manier tevens fungeren als tijdelijke opslag.

De belangrijkste producten die via Vopak per spoor vervoerd worden zijn ethanol en methanol in bloktreinen vanaf de Botlek-terminal als ook styrene, phenol en acrylonitrile vanaf de TTR-terminal (veelal bonte treinen). De top 5 bestemmingen zijn Duitsland (37%), Oostenrijk (34%), Polen (10%), Nederland (9%) en Zwitserland (4%).

“Een efficiënte, betrouwbare en vooral ook veilige afhandeling van spoorketelwagons is van essentieel belang voor Vopak”, meent Slooff. Een heldere communicatie tussen klant (verlader), railgoederenvervoerder en Vopak is daarbij heel wenselijk. “Klanten kiezen bewust voor Rotterdam i.p.v. Antwerpen, omdat de kwaliteit van het spoorproduct hier beter is. Dat moeten we vooral zo houden”, aldus Slooff.