Full Train Loadfull train load

Complete treinen
Bij het concept full train load is sprake van het rijden van een complete trein voor één klant. Die klant heeft vaak grote volumes te vervoeren en heeft genoeg om een volledige  trein (full train) te beladen.  In feite ‘chartered’ zo’n klant een trein, vandaar de naam charterverkeer. Een andere naam die gebruikt wordt voor full train load is bloktrein.

Eigen spooraansluiting
Bij full train load hebben verzender en ontvanger vaak op eigen terrein een spooraansluiting. Hierdoor is geen extra overslag nodig op een terminal en is dus geen sprake van voor- of natransport over de weg. Omdat de trein volledig beladen is kan vaak direct naar het land van bestemming gereden worden. Rangeerwerk is niet meer nodig en daarmee is dit vervoer ook sneller.

Korte lijnen
Bij een full train load vinden er alleen afspraken plaats tussen een producent of ontvanger en de railgoederenvervoerder. Afhankelijk van de verkoopcondities (incoterms) regelt namelijk de producent of de ontvanger het transport. De railgoederenvervoerder zorgt ervoor dat er een loc (tractie) voorhanden is, dat de juiste wagons aanwezig zijn, de documentatie en de informatie naar de verzender en afnemer.

Bekende voorbeelden van full train load zijn de kolentreinen die vanaf de Maasvlakte naar Duitsland rijden naar de kolengestookte energiecentrales.  Andere voorbeelden zijn de autotreinen van Volkswagen die vanaf Duitsland naar auto-importeur PON in Leusden rijden, de graantreinen uit Hongarije en Roemenie die naar EBS in Rotterdam rijden of de treinen met eetbare oliën (zie foto).

Video
Klik op onderstaande foto voor een video-fragment over full train load.

186150 valburg 260610 web groot

Foto's: Floris de Leeuw