Railinfra

Nederland heeft een uitgebreid netwerk aan railinfrastructuur. Het netwerk heeft een totale lengte van 6.823 kilometer, gerekend als enkelspoor. Het netwerk wordt intensief gebruikt door reizigers- en goederentreinen. Het gemengde spoornetwerk wordt beheerd door ProRail. De Betuweroute heeft een aparte infrastructuur manager, Keyrail. ProRail en Keyrail zorgen niet alleen voor het beheer van het netwerk, maar verdelen ook de capaciteit op het netwerk en zorgen voor de verkeersleiding. Voor het gebruik betalen de vervoerders een gebruiksvergoeding.

Een bijzonder stuk infrastructuur vormt de Betuweroute. De Betuweroute is een 160 kilometer lange spoorlijn voor goederentreinen. De spoorlijn loopt van de Rotterdamse haven tot de Duitse grens. De Betuweroute is exclusief voor goederentreinen en hoeft dus niet te worden gedeeld met treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en van andere spoorbedrijven voor reizigersvervoer. De Betuweroute is vanaf juni 2007 geleidelijk in gebruik genomen. Het is de bedoeling om in 2013 150 treinen per dag over de Betuweroute te laten rijden.

De totale rail infrastrcutuur omvat verschillende onderdelen. De kern bestaat uit de hoofdspoorwegen in beheer bij ProRail of Keyrail. Andere aspecten van de rail infrastructuur vormen de railterminals, zowel voor de overslag van containers als voor de overslag van bulklading.

Naast de overslag terminals zijn er ook nog andere laad- en losplaatsen voor  het railgoederenvervoer. Losse wagons kunnen beladen worden op openbare laad en losplaatsen. Daar zijn echter geen overslagvoorzieningen aanwezig. Er zijn ook gespecialiseerde overslaglocaties die wel die voorzieningen hebben en mogelijkheden bieden voor alle soorsten lading. Deze zogeheten Railports verzorgen niet alleen de overslag, maar ook de opslag, het vullen en legen van containers etc. Groot voordeel is dat Railports in een Europees netwerk met elkaar verbonden zijn. Ten slotte zijn er ook overslagmogelijkheden bij bedrijven die een spooraansluting hebben en open staan voor gebruik door derden.

Klik op de banners hiernaast voor meer achtergrondinformatie over de verschillende componenten waaruit de railinfra in Nederland is opgebouwd.