Ruud Slegers, Category Purchasing Manager Perfetti van Melle Benelux B.V.:

Het mes van de modal shift snijdt aan twee kanten

Donderdag, 13 september 2018, 15:02

Het mes van de modal shift snijdt aan twee kanten

“Perfetti Van Melle is een internationaal snoepbedrijf dat in 2001 ontstond door de fusie van het Italiaanse Perfetti en het Nederlandse Van Melle. Inmiddels heeft het zoetwarenconcern wereldwijd 38 vestigingen (met 31 fabrieken), waar ruim 17.500 mensen aan het werk zijn. De snoepjes en kauwgum worden in meer dan 150 landen verkocht en leveren een omzet op van € 2,6 miljard per jaar. Bekende internationale merken zijn Mentos, Mentos Gum, Chupa Chups en Smint. In Nederland verkopen we daarnaast ook nog Fruittella, Klene en Look-O-Look.

Leverbetrouwbaarheid

Naast de kwaliteit van de producten zelf – ‘wij maken van elk snoepmoment een verrassende beleving’ - is voor ons de logistiek van groot belang. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een leeg vak in de supermarkt betekent dat de consument heel gemakkelijk voor een alternatief kiest. Een ‘out of stock’ betekent voor ons 100% verlies aan omzet.

Zelf ben ik verantwoordelijk voor alle transporten ‘gereed product’ van en naar de Benelux, Duitsland, Frankrijk en UK. Sommige van onze producten voor deze regio’s worden gemaakt in onze fabrieken in Turkije, Spanje, Italië of Rusland en incidenteel in één van onze fabrieken in China. Zoals al eerder aangegeven, is de leverbetrouwbaarheid van het grootste belang.

Duurzaamheid

Perfetti Van Melle is een modern bedrijf dat veel waarde hecht aan duurzaamheid. Ook wij willen de carbon-footprint van ons bedrijf naar beneden brengen en één van de methodes om dat voor elkaar te krijgen, is gebruik te maken van intermodaal vervoer. Voor de maritieme exportcontainers willen we gaan kijken of deze vanuit onze fabrieken in Breda en Weert met de binnenvaart naar de zeehavens kunnen worden vervoerd. De importstromen uit onze fabrieken in Istanbul en Barcelona worden per trein naar de Benelux vervoerd. Op dit moment vanuit Istanbul eerst met de truck naar Curtici (Roemenië) en van daaruit op de trein naar Genk. Vanuit Barcelona gaan de containers met snoep over de weg naar Frankrijk en vervolgens met de trein naar Zeebrugge.

Kwaliteit

Wij zijn zeer tevreden over de kwaliteit van het spoorvervoer en hebben er heel weinig omkijken naar. Wel moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat wij voor beide routes zeer goed functionerende logistieke dienstverleners hebben, voor Turkije H. Essers en voor Barcelona P&O Ferrymasters. Beide partijen doen soms ook dienst als buffer en werken tekortkoming weg. Deze tevredenheid is de reden dat nagenoeg 100% van de importstromen uit Spanje en Turkije met het spoor gaat. Vanaf de aankomstterminals worden de containers verder vervoerd naar Bakker Zeewolde en Tilburg, die de gehele logistiek van onze producten binnen de Benelux en een deel van de export verzorgt.

Andere oorzaken

De verwachting is dat de shift van ons transport van weg naar binnenvaart en spoor zich zal doorzetten. Naast duurzaamheid zijn er andere oorzaken om ons vervoer aan te passen, namelijk: de toenemende congestie op de weg en het toenemend gebrek aan chauffeurs. Het mes van de modal shift snijdt dus aan twee kanten: aan de ene kant is het beter voor het milieu en aan de andere kant betekent het voor ons een goede leverbetrouwbaarheid van onze producten.”

Ruud Slegers, Category Purchasing Manager Perfetti Van Melle Benelux B.V.