Rick Martens, Development Manager Logistics, N+P Group:

In het transport van afval en reststoffen moet de logistiek heel efficiënt en effectief plaatsvinden

Donderdag, 17 mei 2018, 16:07

In het transport van afval en reststoffen moet de logistiek heel efficiënt en effectief plaatsvinden

“N+P is een recycling bedrijf dat 25 jaar bestaat en gevestigd is in Nieuw-Bergen, Limburg. Wij verwerken en verhandelen reststoffen en afval. Inmiddels hebben wij zes vestigingen in Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland. In totaal heeft N+P momenteel tachtig medewerkers in dienst.

Diverse industrieën

N+P is al 25 jaar een betrouwbare producent en leverancier van secundaire brand- en grondstoffen. Ons bedrijf is actief in diverse industrieën waaronder de papierindustrie, cementindustrie, de keramische industrie en energiecentrales. Voorbeelden van producten die door N+P op grote schaal geleverd worden, zijn:

  • Papierslib, een afvalstroom afkomstig uit de productie van papier;
  • Brandbaar afval voor afvalenergiecentrales;
  • Secundaire brandstoffen als vervanger van fossiele brandstoffen.

Lage marges

Jaarlijks wordt er door N+P ruim twee miljoen ton aan klanten in diverse Europese landen - en zelfs al daarbuiten - geleverd. Omdat afval en reststoffen laagwaardige producten zijn, zijn de marges laag en moet de logistiek heel efficiënt en effectief plaatsvinden. Daarom heeft N+P zich gespecialiseerd in het vinden van creatieve oplossingen om transport binnen deze kaders uit te voeren. Ons enthousiaste team is voortdurend op zoek naar innovaties op het gebied van logistiek en heeft daarin als pionier al diverse mooie resultaten behaald.

300 ton Subcoal® per week

In 2013 heeft N+P een fabriek in Delfzijl overgenomen waar het gepatenteerde Subcoal® wordt geproduceerd. In deze fabriek wordt ‘niet recyclebaar afval’ op een innovatieve manier verwerkt tot een brandstofpellet, genaamd Subcoal®. Subcoal® heeft een hoge calorische waarde en vervangt fossiele brandstoffen op grote schaal in industriële ovens die hoge temperaturen nodig hebben in hun proces. Op deze manier wordt enerzijds voorkomen dat de ‘niet recyclebare afvalstoffen’ op een stortplaats terechtkomen en anderzijds wordt de productie en het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals steenkool, teruggedrongen.

Momenteel zijn we bezig met een project om als testfase Subcoal® te gaan leveren aan een industrieel bedrijf in Oostenrijk. Het transport hiervoor wordt uitgevoerd per spoor in samenwerking met Rail Cargo Austria (RCA). RCA heeft een container afzetsysteem ontwikkeld waarmee containers zonder tussenkomst van een terminal of een kraan op een spoorwagon kunnen worden gezet en/of afgehaald. Met dit project wordt beoogd om op termijn circa 300 ton Subcoal® per week te leveren. Dat betekent dat er twaalf containers met zes 4-assige wagons worden ingezet.

Stromen combineren

De laatste ontwikkeling is ook het bekijken van vol-vol vervoeren per spoor naar onze productielocatie te Delfzijl. In een goede samenwerking met RCA is nagegaan waar zij dit type containers leeg en beschikbaar hebben om zo de stromen te kunnen combineren. Hieruit is gebleken dat er vanuit het Ruhr-gebied mogelijkheden zijn om voor ons grondstoffen via het spoor naar Delfzijl te vervoeren.

Duurzaam transport

Het transport verloopt via het gespreid wagenladingvervoer en over het algemeen zijn we erg tevreden met de transittijden en de tarieven. Helaas hebben we ook een minpunt, namelijk het gebrek aan ‘track- en trace’-informatie. Afwijkingen van de dienstregeling zijn soms niet te vermijden, maar in dat geval zouden we als klant daarover graag worden geïnformeerd. Toch willen we het spoortransport doorzetten. Als N+P dragen wij veel bij aan een beter en duurzamer milieu door grote hoeveelheden afval- en reststoffen op een goede manier te hergebruiken. In onze bedrijfsfilosofie past ook het blijven zoeken naar duurzame manieren van transport en daartoe behoort ook het vervoer per spoor.”

Rick Martens, Deveolpment Manager Logistics, N+P