John Schmitz, Senior Sourcing Manager Rockwool Group:

Rockwool bespaart 62% CO2-uitstoot door te kiezen voor intermodaal spoorvervoer, het equivalent van 10.797 bomen

Woensdag, 31 januari 2018, 11:40

Rockwool bespaart 62% CO2-uitstoot door te kiezen voor intermodaal spoorvervoer, het equivalent van 10.797 bomen

“ROCKWOOL is een internationaal bedrijf dat zijn basis heeft in Denemarken. Het is de grootste producent van steenwolisolatiemateriaal ter wereld. Sinds onze oprichting in 1937 zijn wij uitgegroeid tot globaal marktleider in steenwol-oplossingen. Verdeeld over meer dan 30 fabrieken en ruim 40 verkooplocaties in Europa, Noord-Amerika, Rusland en Azië heeft de ROCKWOOL Groep wereldwijd meer dan 11.000 mensen in dienst en een jaarlijkse omzet van € 2,2 miljard.

Duurzame productie

Samen creëren en leveren wij duurzame, brandveilige, akoestische en efficiënte steenwoloplossingen voor onder andere de complete gebouwschil als ook voor de teelt van groenten en fruit. Rockwool nam in 1971 Lapinus Roermond over en geleidelijk aan werden nieuwe productieprocessen ingevoerd en werd ook de productie uitgebreid.

ROCKWOOL steenwol is uiterst duurzaam. Niet alleen helpt het bij het creëren van duurzame gebouwen, het wordt ook duurzaam geproduceerd en gemaakt van duurzame grondstoffen. Het draagt bij aan CO2-reductie en is 100% recyclebaar.

Energiebesparing

We zijn binnen ROCKWOOL al heel lang op vele fronten sterk met duurzaamheid en milieu bezig. Allereerst natuurlijk vanwege de steenwol die als isolatiemateriaal wordt gebruikt. Uit berekeningen is gebleken dat van de totale energieconsumptie in de wereld 33% gebruikt zou worden voor de verwarming en koeling van onze huizen en gebouwen als we niets zouden isoleren. Dankzij een steeds betere isolatie van onze huizen en gebouwen kan er tot 90% worden bespaard op dit energieverbruik.

Een ander product dat uit steenwol wordt vervaardigd is Grodan. Grodan wordt gebruikt bij de teelt van groenten en fruit en is de vervanger van potgrond. In tegenstelling tot potgrond kan Grodan worden hergebruikt. Bij telen op steenwol is minimaal 50% minder water nodig en bovendien is de opbrengst van de planten hoger. Met een sterk groeiende wereldbevolking zijn betere teeltmethodes natuurlijk zeer gewenst.

LZV voor korte afstanden

In Roermond is ongeveer 80% van de geproduceerde steenwol bestemd voor isolatiedoeleinden. Dit wordt gemaakt voor de regionale markt met een maximum afstand van ongeveer 300 kilometer. Omdat onze producten op steeds wisselende bouwplaatsen moeten worden afgeleverd, is het onmogelijk om dit per barge of trein te doen. Wel hebben we samen met onze vervoerders afspraken kunnen maken over het investeren en het gebruik van LZV’s, (Lange Zware Vrachtvoertuigen), zodat er zo min mogelijk vrachtwagen-kilometers worden gemaakt. Dit heeft geleid tot een vermindering van CO2-uitstoot van 20 % en daarvoor hebben we al in 2008 een Lean&Green star-award gekregen.

Intermodaal vervoer voor middellange afstanden

De overige 20% van onze productie zijn zogenaamde specialties, zoals systeemplafonds, steenwol voor de groenten- en fruitteelt en een asbestvervanger voor remvoeringen en remblokken. Voor deze producten is het afzetgebied veel groter en hiervoor zijn we meer en meer de barge en de trein gaan gebruiken. De steenwol voor de groenten- en fruitteelt wordt zelfs geëxporteerd naar Noord Amerika en gaat vanuit Roermond per barge en trein naar de zeehavens.

Per spoor naar Zweden, Italië en Zuid-Frankrijk

Binnen Europa zijn met name Zweden en Italië de bestemmingen voor onze specialties en vervoeren we zoveel mogelijk per trein. Naar Zweden doen we veel trailers met de treinen van SamskipvanDieren via de Hohenbudberg-terminal in Duisburg. Naar Italië gebruiken we de mega-wissellaadbakken van Wetron via de Cabooter-terminal in Venlo. We zijn zo tevreden met deze spoorproducten dat we binnenkort gaan starten met Zuid Frankrijk via de terminal in Bettembourg.

Vanzelfsprekend houden we ook het effect bij van de maatregelen op gebied van logistiek. Sinds 1 januari hebben we met onze intermodale transportoplossingen 62% C02-uitstoot bespaard, het equivalent van 10.797 bomen. Een resultaat waar we erg trots op zijn en tegelijkertijd ook een grote stimulans is om door te gaan op de ingeslagen weg.”