Fred Lessing, Manager International Flows Europool System:

Vervoer per trein naar Spanje 30% goedkoper en 70-90% duurzamer dan wegtransport

Donderdag, 14 juni 2018, 13:57

Vervoer per trein naar Spanje 30% goedkoper en 70-90% duurzamer dan wegtransport

“Euro Pool System is voor het “gewone publiek” een vrij onbekend bedrijf dat met zijn meermalige verpakkingen zorgt voor een efficiënt en betrouwbaar transport van versproducten. We beheren circa 200 miljoen kratten en organiseren jaarlijks bijna 400.000 FTL vrachtwagen-bewegingen om de kratten te leveren, te balanceren of om ze te laten reinigen.

Zoals veel moderne bedrijven geloven wij wel in een groei van de economie, maar om diverse redenen niet in een ongebreidelde groei van het wegverkeer. Samen met Bakker Barendrecht zijn wij als een spin in het web bezig om Coolrail tot een succes te maken. In de winter van 2016/2017 hebben we al 5 maanden lang proeftreinen laten rijden met goede resultaten. Deze winter verwachten we dat Coolrail volgens een vaste dienstregeling twee keer per week vanuit Valencia, via Keulen naar Rotterdam zal rijden en zoals het er nu uitziet zal dat aantal snel gaan toenemen.

Spoor is noodzakelijke aanvulling op wegtransport

Het Coolrail-project is ontstaan uit de Fresh Corridors studies. Uit deze studies bleek dat de corridor naar Spanje het meest levensvatbaar was. Door diverse oorzaken is het spoorvervoer tussen Nederland en Spanje nooit goed van de grond gekomen. Toch hebben verschillende verladers doorgezet om de verbinding mogelijk te maken, omdat zij geloven dat spoor in de toekomst een noodzakelijke aanvulling wordt op het wegtransport. Dit heeft geleid tot een testperiode waarin de verladers (Albert Heijn, Bakker Barendrecht, Colruyt Group, Edeka Fruchtkontor Valencia, Euro Pool System, Plus Retail, Smeding en Visbeen Transport) 5 maanden lang twee keer per week producten hebben vervoerd per trein. Basis voor de verbinding is richting het noorden de export van AGF vanuit Spanje. Vooral citrusfruit vanuit Valencia en meloenen en verschillende groenten uit Murcia. Naar het zuiden is het met name emballage en bevroren frites. Verder staan wij open voor andere productgroepen.

30% goedkoper en 70% duurzamer

Uit de studies bleek dat het vervoer per trein van en naar Spanje 30% goedkoper kan, inclusief het voor -en natransport, en dat een reductie van 70-90% CO2-uitstoot kan worden bereikt. Dat soort getallen maakt ons natuurlijk enthousiast. Echter, in de praktijk blijkt het spoorvervoer door Frankrijk naar Spanje op nogal wat problemen te stuiten. De tractieleveranciers waren met hun prijzen niet erg competitief en konden ons geen goede paden garanderen. Door veel overleg en door een goede relatie op te bouwen, kregen we enkele partijen zover dat ze actief naar oplossingen en verbeteringen zijn gaan zoeken. Wij zitten nu aan tafel met zowel de tractieleveranciers als de inframanagers van de verschillende landen en krijgen hulp van verschillende Corridors.

Verbeteren transittijd

De inframanagers en Corridors zijn bezig om lengte van de treinen te verhogen naast het verbeteren van transittijd en als belangrijkste: de betrouwbaarheid. Op dit moment is de lead time van terminal tot terminal 48 uur, ’s avonds vertrekken en ’s avonds aankomen. We zouden graag terug willen naar 36-38 uur, zodat we bijvoorbeeld op dinsdagavond uit Valencia kunnen vertrekken en op donderdagmorgen in Rotterdam zijn. Dat is dan een snellere transittijd dan de truck en maakt ook een aansluiting mogelijk naar de UK en/of Scandinavië overzee. We hebben nu tarieven waar we redelijk mee uit de voeten kunnen, maar om onze ambities te bereiken zal het nog competitiever moeten.

Samenwerkingsverband

De organisatie van Coolrail is afwijkend van wat gebruikelijk is. Er is geen bestaande Rail Operator, LSP of een klant die volledig verantwoordelijk is. Dat hebben we als partners onderling geregeld, als samenwerkingsverband. Vanzelfsprekend huren we wel bestaande en ervaren bedrijven in om de tractie te leveren, als controltower te fungeren, et cetera, maar wij als Coolrail groep organiseren de volumebundeling. De verladersgroep, met op dit moment 15 partijen, zorgen voor 100% vulling van de treinen.

Zoals gezegd is er volgens de studies voldoende potentie om de frequentie op te voeren. We zijn momenteel met diverse verladers en logistieke dienstverleners in gesprek, om zich bij ons aan te sluiten en dat ziet er veelbelovend uit. Mocht u ook geïnteresseerd zijn, dan kunt u zich altijd bij ons melden.”