Nieuws

Spoorgoederenvervoer meest duurzame modaliteit

Spoorgoederenvervoer meest duurzame modaliteit

31 januari 2018

Spoorgoederenvervoer is de meest duurzame transportmodaliteit. Dit blijkt uit het recente onderzoek (oktober 2017) van de Centrale Rijnvaart Commissie. Eerder bleek dit ook al uit de Planologische Kern Beslissing (PKB) van de Betuweroute... Lees verder

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

22 januari 2018

Alstom en ProRail hebben vorige week donderdag een contract ondertekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over een nog uit te voeren proef met geautomatiseerd rijden op de Betuweroute. Rotterdam Rail Feeding (RFF), de goederenvervoerder die... Lees verder

Railterminal Gelderland (RTG) stap dichterbij

Railterminal Gelderland (RTG) stap dichterbij

18 januari 2018

De colleges van Overbetuwe en de Provincie Gelderland hebben afspraken gemaakt over de aanleg en inpassing van een railterminal langs de Betuweroute, tussen Valburg en Reeth. De afspraken zorgen voor het gewenste evenwicht tussen economische... Lees verder

North Sea Port haalt samen met Vlaamse havens en Vlaamse overheid jaarlijks duizenden vrachtwagens van de weg

North Sea Port haalt samen met Vlaamse havens en Vlaamse overheid jaarlijks duizenden vrachtwagens van de weg

18 januari 2018

De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen een aantal projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar vervoer met binnenvaartschepen of het spoor. Voor North Sea Port werden de vijf ingediende projecten... Lees verder

Pier Eringa: "meer goederen over het spoor"

Pier Eringa:

14 december 2017

President-directeur Pier Eringa van ProRail heeft op 7 december tijdens de 4de EU Rail Freight Day in Wenen gesproken over het belang van concurrerend goederenvervoer per spoor. “We zien dat steeds meer goederen per spoor worden vervoerd. En... Lees verder

PortShuttle breidt uit met tweede shuttledienst Rotterdam

PortShuttle breidt uit met tweede shuttledienst Rotterdam

6 december 2017

PortShuttle is gestart met een rail containeruitwisselingsdienst tussen de CTT Pernis-terminal en de deepsea containerterminals op de Maasvlakte. Deze trein gaat vooralsnog drie keer per week rijden. De nieuwe dienst zorgt tevens voor een forse... Lees verder

Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland

Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland

4 oktober 2017

De Vectron MS locomotief van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven. Nederland is daarmee het... Lees verder

Spoor in Cijfers 2017: "steeds vaker modal shift vanwege duurzaamheid"

Spoor in Cijfers 2017:

2 oktober 2017

Steeds meer verladers sturen aan op een modal shift vanwege duurzaamheid. Dit blijkt uit de nieuwe editie van Spoor in Cijfers (2017) die afgelopen donderdag werd gepresenteerd tijdens het Spoorcongres 2017 in Tiel. In de nieuwe publicatie van... Lees verder

Strukton kiest voor ECO dwarsliggers

Strukton kiest voor ECO dwarsliggers

10 juli 2017

In meer dan dertig projecten die Strukton Rail dit jaar in opdracht van ProRail uitvoert, past Strukton alleen nog ECO dwarsliggers toe. In totaal gaat het daarbij om 80.000 tot 100.000 dwarsliggers. Bij de productie van de ECO dwarsligger komt... Lees verder

Save the Date - Spoorcongres 28 september 2017

Save the Date - Spoorcongres 28 september 2017

6 juli 2017

Dagelijks rijden meerdere treinen tussen Nederland en diverse bestemmingen in het Europese achterland en vice versa. Alleen al van en naar Italië pendelen 15 containertreinen per dag. Daar komen de treinen met bulklading of conventionele lading... Lees verder