Aanleg spooraansluiting Railterminal Greenport Venlo van start

Bron: SpoorPro

Woensdag, 14 november 2018

Aanleg spooraansluiting Railterminal Greenport Venlo van start

ProRail en aannemer Dura Vermeer Railinfra gaan in opdracht van het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo ongeveer zes kilometer nieuw spoor aanleggen. Het startsein voor de bouw werd afgelopen maandag gegeven. De spooraansluiting verbindt de nog te realiseren Railterminal Greenport Venlo met het hoofdspoor.

Railterminal

Railterminal Greenport Venlo is een project van de Cabooter Group. De railterminal wordt tussen de N295 en de Grubbenvorsterweg ten zuiden van het spoor gebouwd. De terminal zal zowel vanuit het oosten als het westen bereikbaar zijn voor treinen met een lengte van maximaal 750 meter.

De komst van de nieuwe terminal is belangrijk voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein Greenport Venlo, zegt ProRail. “Dit logistieke knooppunt op de grens met Duitsland speelt een belangrijke rol in de ontsluiting van het achterland van de haven van Rotterdam.”

Milieuvriendelijk

Steeds meer bedrijven vestigen zich daarom in deze regio en daardoor neemt de aan- en afvoer van goederen toe. Bovendien is de spoorverbinding een milieuvriendelijk vervoersalternatief. De spoorverbinding ontlast het wegverkeer: één trein per dag scheelt ruim 10.000 vrachtauto’s per jaar.

30 treinen per dag

Eind 2019 worden de sporen in gebruik genomen. In 2020 kunnen spoorgoederenvervoerders bij de railterminal hun containers laden en lossen. In de startfase worden vijf sporen aangelegd, maar uiteindelijk zal de capaciteit naar acht sporen worden uitgebreid, meldt De Limburger maandag. Dan kunnen er dagelijks 30 treinen worden afgehandeld.