Botlek Tank Terminal (BTT) start bouw treinlaadstation

Bron: BTT

Woensdag, 26 september 2012

Botlek Tank Terminal (BTT) start bouw treinlaadstation

Botlek Tank Terminal te Rotterdam heeft het startsein gegeven voor de bouw van een treinlaadstation door een consortium van verschillende aannemers. Het laadstation kan met een snelheid van 400 ton per uur zes wagons tegelijk beladen. Er worden twee sporen met een lengte van elk 340 meter gebouwd.De bouwtijd bedraagt circa 6 maanden. Met deze nieuwe spooraansluiting is een investering van € 2 miljoen gemoeid.

De bouw van dit treinlaadstation past in de visie van BTT om alle vervoersmodaliteiten aan te bieden. Hiermee wordt tevens ingespeeld op de groeiende vraag van klanten naar spoorvervoer.
Het treinlaadstation zal in eerste instantie worden gebruikt voor het beladen van bloktreinen met biodiesel. In de toekomst kan dit ook geschikt worden gemaakt voor andere olieproducten, zoals vliegtuigbrandstoffen, benzine, diesel en eetbare oliën.
Naar verwachting zullen in eerste aanleg twee treinen per week worden behandeld. Dit kan oplopen tot twee treinen per dag.

BTT beschikt over een state-of-the-art terminal met voldoende ligplaatsen aan diep vaarwater, geschikt voor de overslag en opslag van een gevarieerd pakket natte bulkproducten. Aan de 420 meter lange zeesteiger kunnen twee zeeschepen met een diepgang tot 115.000 DWT en twee lichters tegelijkertijd worden behandeld, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Veiligheid en milieu staan bij BTT hoog in het vaandel. Het managementsysteem van BTT is ISO 9001, ISO 14000 en OSHAS 18000 gecertificeerd. Daarnaast is het bedrijf AEO-gecertificeerd. De huidige terminal, met 34 opslagtanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200.000 m3, is als zogenaamde “zero emissie terminal” een van de meest milieuvriendelijke tank terminals ter wereld. Het Havenbedrijf Rotterdam is inmiddels gestart met het dempen van een deel van de haven, waarmee het huidige terrein vanaf medio 2014 in omvang zal zijn verdubbeld. Dit biedt BTT de mogelijkheid om de opslagcapaciteit alsdan fors uit te gaan breiden, al dan niet gefaseerd, tot maximaal 750.000 m3.