Groei in spoorvervoer van en naar China

Bron: Van Donge & De Roo

Donderdag, 17 januari 2019

Groei in spoorvervoer van en naar China

Ondanks wat congestie in Kazachstan in de afgelopen maanden, neemt de populariteit van het spoorgoederenvervoer tussen China en Rotterdam toe. “Tot voor kort werd er eigenlijk standaard voor het schip gekozen om lading van of naar de Volksrepubliek te krijgen. Daar komt meer balans in”, aldus Dirk Wens, expediteur bij Cross Limits Logistics, onderdeel van D&R Group.

Een container over zee van China naar Rotterdam is niet duur. Het gedoe en de kosten van het voor- en natraject zorgen er echter voor dat de concurrentiepositie van het spoor rap toeneemt. Wens: “De kuststreek van China is daarnaast niet alleen onbetaalbaar geworden, de luchtvervuiling heeft inmiddels zo’n niveau bereikt dat het serieuze impact heeft op het vestigingsklimaat aldaar. Je ziet dat steeds meer fabrieken het binnenland van China in trekken.”

Last en first port of call

Vanuit provincies als Xinjiang, Qinghai, Sichuan en Gansu ziet de logistieke keten er ineens heel anders uit. Vanuit daar is de trein een serieuze optie. “Zeker als producten bijvoorbeeld naar de UK moeten, is de verbinding per spoor en short sea via Rotterdam aantrekkelijk. Dat geldt zelfs ook voor lading naar de VS. Omdat Rotterdam veel last en first port of calls heeft op de Atlantische route kun je dan met de trein wel twee weken tijdwinst boeken ten opzichte van het gehele traject per schip.”

Fashion

Maar ook voor Europese lading stijgt het gebruik van rail. Opvallend is de toename van fashion uit China. “Dat ging vroeger alleen in de combi van vliegtuig – voor de launch van collecties – en schip. Nu zie je dat het spoor veel wordt ingezet om tussentijds voorraden van snellopende items aan te vullen”, licht Dennis de Roo, managing director van D&R Group toe. “Per schip kost je dat 35 tot 40 dagen; met de trein doe je het in 24 dagen. Dat maakt je toch wat flexibeler. We doen op die manier aardig wat lading voor Frankrijk voor bijvoorbeeld Petit Bateau, Café Au Lait-shirts en de kleding voor Carrefour.”

Duisburg & Tilburg

In principe heb je vier treinroutes op West-Europa. Hamburg, München, Duisburg en Tilburg. Die laatste twee hebben vrijwel directe aansluiting op Rotterdam. Volgens de expediteur zijn de logistieke ketens met China echter niet altijd zo eenvoudig als ze wel worden voorgesteld. D&R Group heeft al sinds 1977 ervaring met transport van en naar China. De Roo: “Natuurlijk kun je online veel regelen en neemt de transparantie toe, maar je moet wel weten hoe de vork in de steel zit.”Aankondigingen van shuttlediensten blijken geregeld niet meer dan een eenmalige trein te zijn en spoorboekjes worden qua tijden en stations ook niet altijd even stipt gevolgd.

Ondanks dat heeft Cross Limits het vervoer op China toch met zo’n 30 procent zien stijgen in 2018. De Roo: “De marge op sec de treinreis is daarbij aardig gedaald, onder invloed van de opkomst van allerlei online bookingstools. Toegevoegde waarde voor expediteurs moet toch steeds meer komen van aanvullende diensten als de afhandeling van de douane en het organiseren van de last mile. En dat is natuurlijk ook wel terecht.”