H.Essers en Lineas starten rechtstreekse treinverbinding Genk - Triëst

Bron: H.Essers

Maandag, 25 februari 2019

H.Essers en Lineas starten rechtstreekse treinverbinding Genk - Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers uit Genk en de Belgische spoorvervoerder Lineas bieden sinds kort een rechtstreekse treinverbinding aan tussen Genk en de Noord-Italiaanse havenstad Triëst. Aanvankelijk rijdt de trein twee keer per week, maar op termijn zal de frequentie worden opgeschroefd naar drie keer per week.

Dankzij de nieuwe verbinding slaagt H.Essers er niet alleen in de looptijd en kostprijs voor klanten te optimaliseren, het vervangt ook 9.000 wegtransporten door alternatieven via spoor- en waterwegen. Dat is goed voor een CO2-vermindering van maar liefst 90 procent.

Genk in verbinding met Griekenland en Turkije

Triëst is een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de allereerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee. Lineas Intermodal zet de rondritten op poten tussen Euro Terminal Genk, vlak bij de hoofdzetel van H.Essers, en Samer Terminal Trieste. “De open trein kan zowel containers als trailers vervoeren. In eerste instantie zullen dat twee rondritten per week zijn, later worden dit er drie”, zegt Sam Bruynseels van Lineas Intermodal.

H.Essers zal de spoorlijn gebruiken voor zogeheten secured/cold chain-transporten richting Griekenland en Turkije. De laadunits worden per trein vanuit Genk naar Triëst gebracht, en gaan vervolgens per schip naar de haven in het Griekse Patras en de havens van Istanbul, Pendik, Izmir en Mersin in Turkije. “Dat is niet alleen een mooie uitbreiding, maar ook een optimalisatie van ons bestaande netwerk. Bovendien is dit nieuwe traject een mooi voorbeeld van een synchromodale oplossing waarbij de goederen maar liefst 90% over het spoor en water reizen”, zegt Gert Bervoets, ceo van H.Essers.

Safebox in verbinding met Genkse controletoren

Er zullen op deze nieuwe verbinding zoveel mogelijk Safebox-containers gebruikt worden. Deze 45-voetcontainer werd speciaal door H.Essers ontwikkeld voor secured/cold chain-transporten, toegespitst op de drie strategische markten van het bedrijf: chemie, farma en hoogwaardige producten. Ze worden elektronisch vergrendeld en 24/7 opgevolgd door de controletoren van het bedrijf. Zo kan H.Essers snel ingrijpen wanneer dat nodig is. Bovendien is een deel van de Safebox-containers voorzien van temperatuurcontrole. Dat maakt het voor de controletoren mogelijk om de koelunits op te volgen zodat temperatuurgevoelige goederen onbegeleid kunnen worden vervoerd naar Griekenland en Turkije. Gert Bervoets: “We kunnen quasi alle gevarengoed-klassen vervoeren. Ook het vervoer van vloeibaar bulktransport van tankcontainerspecialist Huktra, die onlangs werd overgenomen door H.Essers.”

Duurzaamheid en synchromodaliteit

Na de treinverbinding die in 2017 werd opgezet richting China, wordt zo het internationale synchromodaliteitsnetwerk van H.Essers, de combinatie van vrachtvervoer over de weg, het spoor en het water, verder uitgebreid. “Met de nieuwe trein- en scheepvaartverbinding richting Griekenland en Turkije halen we jaarlijks 9.000 transporten van de weg”, licht Gert Bervoets dat netwerk toe. “Een duurzame oplossing dus, waarmee we tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van onze klanten op dat vlak.” Sam Bruynseels van Lineas bevestigt: “Met negen keer minder CO2-uitstoot, zes keer minder energieverbruik en acht keer minder luchtvervuiling is het spoor een onmisbare troef om onze transportsector klimaatvriendelijk te maken, alsook om het toenemende congestieprobleem aan te pakken. Dit soort synchromodaliteit moeten we naar streven.”

Rail Scout

Een overzicht van alle reguliere intermodale spoordiensten van en naar de Benelux wordt aangeboden via de webapplicatie Rail Scout.