Intermodaal per spoor is ook geschikt voor midden- en kleinbedrijven

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Maandag, 15 april 2019

Intermodaal per spoor is ook geschikt voor midden- en kleinbedrijven

Circa 70 Young Professionals uit de logistieke sector kwamen donderdag 11 april in Venlo bijeen om de spoorexcursie bij te wonen met onder andere een bezoek aan Trade Port Noord en de Rail Terminal Kaldenkirchen.

Venlo is de grootste en daarmee wellicht ook de belangrijkste logistieke hotspot in het Nederlandse achterland. Mede dankzij het ‘extended gate’-concept van ECT heeft de regio in de achterliggende jaren een enorme groei doorgemaakt.

Vizier op Europese achterland

Echter, de ambities reiken verder. Het vizier is niet enkel meer gericht op de zeezijde, maar ook op het Europese achterland. Niet zonder reden staat het EDC (Europees Distributiecentrum) van diverse grote verladers, waaronder bedrijven in fashion en farmacie, in Venlo. Deze bedrijven zijn gebaat bij een goede ontsluiting en mede daarom wordt momenteel gewerkt van de bouw van de grootste inland railterminal van Nederland.

Niet kraanbare trailers via het spoor

Na een bezoek aan Trade Port Noord volgde een demo van het Cargobeamer-concept op de railterminal in Kaldenkirchen. Gastspreker Dr. Ing. Hans-Jürgen Weidemann van Cargobeamer liet zien dat Europa kampt met veel congestie. Om trailers te shiften naar het spoor moeten wegvervoerders investeren in intermodale laadeenheden, terwijl dat niet altijd rekent. Bovendien biedt Cargobeamer op termijn snellere laad-en lostijden op de terminal door dit proces te automatiseren. Om die reden ziet Weidemann veel potentie voor dit concept.

Parameters in de modaliteitskeuze

Aansluitend op de demo gaven KLG Europe en Moonen Packaging een korte presentatie over hun ervaringen met spoorgoederenvervoer.

Frank Snellen, Projectmanager bij KLG Europe, zoomde in op het (intermodaal) transport van en naar Turkije en noemde daarbij een aantal parameters in de modaliteitskeuze. “In onze route maken wij gebruik van de intermodale verbinding tussen Köln en Triëste, waarna de reis vervolgd wordt via de ferry naar Istanbul. Het voordeel is dat wij op die manier ook lading kunnen boeken op de trein die de Balkan als bestemming hebben. Bij een directe verbinding via het vaste land, is dat moeilijker.”

Verkeerde perceptie

Ruben Nolles, Supervisor Operations Support bij Moonen Packaging, vertelde dat tot voor kort het spoorvervoer niet of nauwelijks in beeld was bij Moonen. “Wij dachten dat spoor alleen maar geschikt zou zijn voor grote ladingstromen en niet voor slechts één trailer per transport. Dit bleek een verkeerde perceptie.”

Door het streven naar een duurzame keten, waaronder het verduurzamen van huisvesting en transport, kwam Nolles terecht bij het programma van Lean & Green Off Road. Na enkele gesprekken met GVT Intermodal en Lean & Green werd de eerste pilot vanuit Polen georganiseerd. Daaruit bleek niet alleen een kleine kostenbesparing, maar vooral ook veel logistieke voordelen.

Logistieke voordelen

“Door de terminal in Tilburg als logistiek ontkoppelpunt te gebruiken, komen Nederlandse chauffeurs nu op afroep onze trailers lossen. Voorheen stonden er zomaar Poolse chauffeurs voor de gate. Onze warehousemanagers zijn hier heel blij mee, want dit zorgt intern voor een veel gestroomlijnder proces.”

Volgens Nolles is spoor inmiddels zo populair bij Moonen dat er nu vanuit diverse kanten aanvragen komen. “Recent nog werd gevraagd of ik ook transport per spoor vanuit Pakistan kon organiseren. Dit toont aan dat iedereen echt heel enthousiast is over het transport vanuit Polen.”

Nolles ziet bovendien veel potentie voor het spoor: “De relatief kleine volumes per transport die wij doen, tonen aan dat veel andere midden- en kleinbedrijven gebruik kunnen maken van het spoor. Er is dus nog veel markt te winnen”.