Rail Service Center Rotterdam viert 25-jarig bestaan

Bron: RSC Rotterdam

Maandag, 21 oktober 2019

Rail Service Center Rotterdam viert 25-jarig bestaan

Rail Service Center Rotterdam bestaat 25 jaar. De opening een kwart eeuw terug in de Eemhaven betekende voor de haven de start van een geheel nieuw spoortijdperk. Het vervoer van containers, trailers en wissellaadbakken gebeurt sinds die tijd met shuttletreinen die Rotterdam rechtstreeks verbinden met bestemmingen tot diep in Europa. Op de terminal met de kenmerkende groene kranen direct naast de A15, lost en laadt RSC Rotterdam daartoe jaarlijks momenteel zo’n 9500 treinen. In De Kuip werd vorige week feestelijk stilgestaan bij het jubileum.

Tot aan de officiële start van RSC Rotterdam in september 1994 reden locomotieven met losse wagons de containers tot diep in de haarvaten van de haven. Een economisch onhoudbaar model waaraan via de realisatie van een nieuwe, neutrale spoorterminal in de Eemhaven een einde kwam. Sinds die tijd brengen en halen trucks de containers, trailers en wissellaadbakken bij het centraal gelegen RSC Rotterdam. Hiervandaan rijden shuttletreinen in één keer naar bestemmingen in bijvoorbeeld Duitsland, Tsjechië, Polen en Italië.

RSC Rotterdam beschikt over acht sporen van 750 meter met vier kranen. Het lossen en laden gaat haast 24/7 door. Alleen van zaterdag op zondag is er een korte stop. Managing director Edward Koudijzer ziet volop mogelijkheden voor groei: “Het spoor heeft de toekomst. Europees bestaat een breed gedragen wens voor een verdere modal shift. Iedere shuttletrein betekent gemiddeld 40 minder vrachtwagens op de snelweg. De keuze voor de trein moet echter vanzelfsprekender worden. Er is nog heel veel maritieme, maar zeker ook continentale lading te winnen voor het spoor. Als RSC Rotterdam investeren wij daartoe voortdurend in mensen en middelen om onze dienstverlening verder te verbeteren.”