Rollen staaldraad per spoor vanuit Italië naar Venlo

Bron: Rail Magazine

Donderdag, 26 april 2018

Rollen staaldraad per spoor vanuit Italië naar Venlo

De railterminal van de Cabooter Group ligt pal aan de spoorlijn richting Nijmegen, net iets ten noorden van het oude emplacement Blerick. Al langere tijd vertrekt hier iedere werkdag een containertrein naar Melzo, vlakbij Milaan. Van recenter datum is de containertrein van en naar de APM2-Terminal op de Maasvlakte. Deze rijdt 3x per week op maandag, woensdag en vrijdag.

Railport

Naast het faciliteren van intermodale treinen vormt de terminal van Cabooter in Blerick ook een railport in het wagenladingnetwerk van DB Cargo (X-rail). Iedere ochtend arriveert DB Cargo hier met Unit Cargo-wagens. Al jarenlang zijn dat vooral schuifwandwagons met papier en rongenwagons met staalprofielen.

Staaldraad uit Italië

Sinds enige tijd komen ook open wagons met rollen staaldraad uit Italië. Ze zijn bestemd voor de firma Nedri Spanstaal B.V. Voorheen werden de rollen staaldraad via een openbare laad-loslocatie van ProRail gelost. Nedri Spanstaal B.V. is gespecialiseerd in de productie van spandraden.

Kaldenkirchen

Vanwege de verwachte groei in het intermodale vervoer vanuit Venlo naar het Europese achterland heeft Cabooter inmiddels ook een eigen spoorterminal in Kaldenkirchen, net over de grens in Duitsland. Deze terminal is niet alleen geschikt voor containers, maar ook voor niet kraanbare trailers en wissellaadbakken. Zowel Wetron als Cargo Beamer bieden vanaf Kaldenkirchen diensten aan naar respectievelijk Busto Arsizio en Domodossola.

Trade Port Noord

De nieuwe terminal is een aanvulling op de Blerickse terminal van het bedrijf. Die zit nu aan de maximumcapaciteit. Op termijn komt er nog een derde terminal bij op Trade Port Noord. Dat moet de grootste inland railterminal van Nederland worden.