Spoorgoederenvervoer draagt bij aan optimaliseren interne logistiek

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Donderdag, 21 juni 2018

Spoorgoederenvervoer draagt bij aan optimaliseren interne logistiek

“Veel fabrieken zijn vooral bezig met productie en hebben weinig opslagcapaciteit. Het voordeel van het spoorgoederenvervoer is dat men meteen grote hoeveelheden kan verzenden.” Dit zei Jan Bruyneel, Operationeel Manager bij Zeeland Sugar Terminal (ZST) afgelopen dinsdag tijdens het Spoorcafé bij ProRail in Utrecht. Dit Spoorcafé stond in het teken van ‘spooraansluitingen’.

Transport via de weg steeds moeilijker

De Zeeland Sugar Terminal is onderdeel van de Vlaeynatie en werd vorig jaar geopend op de Axelse Vlakte bij Westdorpe (Zeeuws-Vlaanderen). Aanleiding van de bouw is de afschaffing van het Europese quota op de suikerproductie. Sinds de afschaffing in 2017 wordt er 4 miljoen ton meer suiker geproduceerd.

Fabrieken in met name Frankrijk willen zo snel en slim mogelijk transporten naar de zeehavens. Het spoorgoederenvervoer speelt hierin een belangrijke rol. Door de toenemende congestie en het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs wordt transport via de weg steeds moeilijker. “Ik zie steeds meer Franse pensionado’s achter het stuur van een vrachtwagen. Dat zegt genoeg”, aldus Bruyneel.

Spoorgoederenvervoer biedt meer flexibiliteit op de terminal

ZST beschikt over een eigen spooraansluiting dat mede dankzij de inspanningen van North Sea Port kon worden aangelegd. De spooraansluiting draagt ook bij aan het verbeteren van de interne logistiek op de terminal. Volgens Bruyneel kan ZST nu zelf het tempo bepalen waarmee de lading wordt gelost. “Bij het wegvervoer is dat niet mogelijk. Chauffeurs willen immers het liefst direct gelost worden. Dat maakt je, in tegenstelling tot het spoorgoederenvervoer, minder flexibel.”

Ontkoppelpunt in de keten

Evenals ZST beschikt ook de firma Cabooter in Venlo over eigen terminals met spooraansluiting, waaronder een terminal voor unit cargo (o.a. break bulk) dat aansluiting heeft op het netwerk van vervoerder DB Cargo. “Voor diverse verladers in de regio hebben wij de functie van ontkoppelpunt in de keten. Dit betekent dat op afroep lading naar de klant wordt gedistribueerd”, aldus Peter Pardoel, Vice President van de Cabooter Holding Group.

Het voordeel van zo’n consolidatiepunt is dat voorraden dichter bij het afzetgebied liggen. Tegelijkertijd zorgt het ook voor een balans in de retourstromen. De overslag op de terminal in Blerick richt zich op staal, papier, tegels, projectlading, maar ook op intermodale units.

4 modaliteiten en 4 terminals

Door de expansie van de logistieke activiteiten in de regio beschikt Cabooter inmiddels ook over een terminal in Kaldenkirchen, een binnenvaartterminal en over de mogelijkheden om luchtvracht af te handelen (Maastricht – Aachen Airport). Pardoel: “Wij hebben de beschikking over 4 modaliteiten en met de komst van Trade Port Noord straks over 4 terminals. Doordat wij fungeren als één loket kunnen wij steeds meer als regisseur vracht combineren met de gewenste modaliteit en stromen optimaal reguleren, waardoor congestie op de terminals kan worden voorkomen.”

Bijzonder aan onze terminal in Kaldenkirchen is dat op termijn ook niet kraanbare trailers kunnen worden overgeslagen op het spoor middels het Cargobeamer-concept. Dit biedt veel perspectief voor een verdere modal shift.