Stel dat 12% van alle vrachtwagens op de weg zou overstappen naar het spoor...

Bron: Rail Cargo information Netherlands

Donderdag, 15 maart 2018

Stel dat 12% van alle vrachtwagens op de weg zou overstappen naar het spoor...

Een grote Nederlandse goeroe zei het al eerder, “ieder voordeel heeft zijn nadeel” en daar kun je in de transportsector met de huidige aantrekkende economie wel van spreken. 

Congestie en chauffeurstekort

De wegen slibben dicht, er gebeuren meer ongelukken, er gaat veel tijd en geld verloren door de files en als Nederlandse samenleving ondervinden we daar erg veel hinder van. Bovendien dreigt er door de aantrekkende economie en toenemende vergrijzing een gebrek aan betrouwbare vrachtwagenchauffeurs. Transport en Logistiek Nederland (TLN) voorspelde in het najaar van 2017 dat er in 2020 circa 30.000 chauffeurs tekort zijn om alle gewenste vrachtwagenbewegingen goed te kunnen uitvoeren.

Grensoverschrijdend vervoer

Bovenstaande redenen zijn een grote drijfveer voor veel verladers en logistieke dienstverleners om gebruik te maken van het spoor. Het spoor is zeker niet geschikt om alle transporten te kunnen afhandelen, de vrachtwagen blijft de beste modaliteit voor de korte afstanden en de binnenvaart is op ”natte” bestemmingen een prima en betrouwbare partner. Maar volgens Nico Anten, directeur van Connekt, is berekend dat 12 % van alle vrachtwagenbewegingen en dan met name het grensoverschrijdende vrachtvervoer, voor wat betreft prijs/kwaliteit zonder meer geschikt is om over te stappen naar het spoor, (SiC september 2017).

Betere doorstroming

Stelt U zich eens voor: 12% van alle vrachtwagens die we dagelijks op de weg zien, gaat via één van de Nederlandse railterminals op de trein en rijdt zonder fileleed de grens over. Wat een ruimte en doorstroming zou dat geven op de Nederlandse wegen voor het goederenvervoer dat niet anders kan dan van de weg gebruik te maken. 

Rail Scout

Benieuwd naar de mogelijkheden? Middels de app Rail Scout kunt U op een eenvoudige manier de 300 treinshuttles terugvinden die wekelijks alle economische centra van Europa met Nederland verbinden.