Transport van subcoalpellets vanuit Delfzijl naar Linz (Oostenrijk) voortaan per spoor

Bron: N+P Group

Maandag, 27 mei 2019

Transport van subcoalpellets vanuit Delfzijl naar Linz (Oostenrijk) voortaan per spoor

N+P Group is een bedrijf dat reststoffen en afval verwerkt en verhandelt met het hoofdkantoor in Nieuw Bergen in Limburg. Inmiddels hebben zij vestigingen in Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland met in totaal meer dan 85 medewerkers in dienst.

 

N+P Group is al 25 jaar een betrouwbare producent en leverancier van secundaire brand- en grondstoffen. Jaarlijks wordt er door N+P Group ruim twee miljoen ton geleverd aan klanten in diverse Europese landen en zelfs daarbuiten. In een productielocatie van N+P Group in Groningen wordt het gepatenteerde product Subcoal® geproduceerd. In deze fabriek wordt ‘niet recyclebaar afval’ op een innovatieve manier verwerkt tot een brandstofpellet, genaamd Subcoal®.

Aangezien afval en reststoffen laagwaardige producten zijn, zijn de marges laag en moet de logistiek heel efficiënt plaatsvinden. N+P Group heeft zich daarom gespecialiseerd in het vinden van creatieve oplossingen om transport binnen deze kaders uit te voeren. Hierbij staat het bijdragen aan een beter en duurzamer milieu op een hoog vaandel en streeft N+P Group ernaar om zoveel mogelijk afvaltransport intermodaal per spoor en binnenvaart te organiseren. Het doel is om meer vrachtauto’s van de weg te halen. Op die manier zijn niet alleen de producten duurzaam, maar ook het transport dat daarbij hoort.

Onlangs heeft N+P Group ongeveer 1.000 ton Subcoal® (verdeeld over 48 containers) per trein vervoerd. De pellets werden vanuit de productielocatie in Farmsum (bij Delfzijl) naar de staalindustrie te Linz in Oostenrijk gebracht. Dit was een echt off-road traject, waarbij alleen de eerste 3.5 km vanaf de productielocatie tot de spooraansluiting op het Metal-park in Farmsum per truck werd uitgevoerd. De totale afstand tussen productielocatie en ontvangstlocatie bedraagt ca.1.000 km over de weg.

Op de ontvangstlocatie werden de containers on-site per spoorconnectie aangeleverd. De totale lengte van de trein en wagons achter elkaar zou ca. 500 meter zijn geweest. De afvoer van de wagons heeft echter in gedeeltes plaatsgevonden i.v.m. plan-technische achtergronden. De truck met chassis kon zelf de 30' open top containers van de wagons leeg afnemen en na belading er weer vol op zetten (dit ook vice versa op de eindbestemming). Dit is zonder tussenkomst van overslagkranen en/of terminals. Dit is een erg bijzonder geheel aangezien het uniek is in Nederland. Afgezien van een aantal eerdere testen is dit concept nu voor het eerst echt toegepast om een groter volume te kunnen verladen.

N+P Group hoopt na uitkomst van de testervaringen van het product bij de klant, nog meer van dit soort transporten door te voeren op regelmatige basis. Een volgende optimalisatie voor N+P Group wordt dan om ook de mogelijkheden te bekijken om de aanvoer van het input afval materiaal, wat als grondstof dient voor de Subcoal® productielocatie, per trein aan te gaan leveren.