Van boomstam naar toiletpapier via Arnhem Goederen

Bron: Rail Magazine

Woensdag, 13 juni 2018

Al een aantal jaren is het emplacement Arnhem Goederen voor diverse aannemers een ideale locatie voor het lossen dan wel laden van nieuwe en oude spoorballast. Ook worden er werktreinen opgesteld, meestal voorafgaand aan een groot meerdaags infraproject elders in het land.

Samenwerking

Onlangs, op 25 april 2018, werd het emplacement echter gebruikt voor het goederentransport van boomstammen naar Stendal in de deelstaat Saksen-Anholt. In samenwerking met SETG, V-Rail, Pressnitztalbahn en Raillogix arriveerde een locomotief van Independent Rail Partner (IRP) met 26 lege wagons, geschikt voor het vervoer van boomstammen.

Stormhout

Twaalf vrachtwagens met zogeheten “stormhout” vanuit de omgeving Kleve-Kranenburg pendelden heen en weer om de 541meter lange trein met behulp van grijpers te beladen. De boomstammen waren in het najaar van 2016 gesneuveld door een storm.

Veiligheid

Vanwege de veiligheid is het beladen van boomstammen gebonden aan diverse regels. Zo moeten de boomstammen zo strak mogelijk tegen de rongen (pijlers aan de zijkant van de wagon) aanliggen en mogen er geen punten uitsteken. De aanwezigheid van een machinist en wagenmeester voorkwam dat er verkeerd kon worden beladen.

Saksen Anholt

Nadat de trein was gecontroleerd op profiel, stabiliteit en overige laadvoorschriften kon de houttrein met 26 volle wagons vanuit Arnhem Goederen vertrekken naar Emmerich voor verder transport naar Zellstofwerk Stendal in de regio Saksen-Anholt.

Duurzaam product

Dankzij het vervoer via het spoor worden veel kilometers over de weg en daarmee veel CO2-uitstoot vermeden. In de Stendal-fabriek worden de boomstammen verder verwerkt tot onder meer wc- en keukenpapier. Een duurzamer product is nauwelijks denkbaar.