Nieuws

Spoorgoederenvervoer meest duurzame modaliteit

Spoorgoederenvervoer meest duurzame modaliteit

31 januari 2018

Spoorgoederenvervoer is de meest duurzame transportmodaliteit. Dit blijkt uit het recente onderzoek (oktober 2017) van de Centrale Rijnvaart Commissie. Eerder bleek dit ook al uit de Planologische Kern Beslissing (PKB) van de Betuweroute... Lees verder

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor proef met geautomatiseerd rijdende treinen

22 januari 2018

Alstom en ProRail hebben vorige week donderdag een contract ondertekend, waarin afspraken zijn vastgelegd over een nog uit te voeren proef met geautomatiseerd rijden op de Betuweroute. Rotterdam Rail Feeding (RFF), de goederenvervoerder die... Lees verder

Verdubbeling frequentie spoordienst Antwerpen - Metz

Verdubbeling frequentie spoordienst Antwerpen - Metz

22 januari 2018

Een jaar na de oprichting van de spoorshuttle tussen Antwerpen en Metz, verdubbelt de logistieke intermodale dienstverlener Multi Modal Rail (MMR) de frequentie. Lees verder

Railterminal Gelderland (RTG) stap dichterbij

Railterminal Gelderland (RTG) stap dichterbij

18 januari 2018

De colleges van Overbetuwe en de Provincie Gelderland hebben afspraken gemaakt over de aanleg en inpassing van een railterminal langs de Betuweroute, tussen Valburg en Reeth. De afspraken zorgen voor het gewenste evenwicht tussen economische... Lees verder

North Sea Port haalt samen met Vlaamse havens en Vlaamse overheid jaarlijks duizenden vrachtwagens van de weg

North Sea Port haalt samen met Vlaamse havens en Vlaamse overheid jaarlijks duizenden vrachtwagens van de weg

18 januari 2018

De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen een aantal projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar vervoer met binnenvaartschepen of het spoor. Voor North Sea Port werden de vijf ingediende projecten... Lees verder

Vanaf 2022 rijden goederentreinen van 740 meter over de Brabantroute

Vanaf 2022 rijden goederentreinen van 740 meter over de Brabantroute

11 januari 2018

Net zoals in voorgaande jaren draagt ProRail ook in 2018 bij aan de verbetering van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer. Dit maakt de inframanager bekend in het Beheerplan 2018. ProRail werkt hiervoor in vier thema’s: Lees verder

Baanvak Budel - Weert weer in gebruik voor goederenvervoer

Baanvak Budel - Weert weer in gebruik voor goederenvervoer

11 januari 2018

Vanaf januari gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan om van het baanvak tussen Budel en Weert gebruik te maken. De verwachting is dat het circa 1 à 2 treinen per... Lees verder

Directe intermodale spoordienst Contargo tussen Rotterdam en Bazel

Directe intermodale spoordienst Contargo tussen Rotterdam en Bazel

8 januari 2018

Contargo AG is gestart met een railshuttle op het Duitse Weil am Rhein, gelegen op de grens met Zwitserland. Daarmee komt er een directe verbinding tussen de Rotterdamse haven en de belangrijke industriële gebieden rond Bazel. Lees verder

Goed voornemen: proef met zelfrijdende treinen in 2018

Goed voornemen: proef met zelfrijdende treinen in 2018

4 januari 2018

De tijd van de goede voornemens is aangebroken. Een van de prestaties die ProRail zich voorneemt is het uitvoeren van tenminste een proef met een automatisch rijdende trein in 2018. Lees verder

Innovatieve Control Tower voor Europees goederenvervoer per spoor succesvol

Innovatieve Control Tower voor Europees goederenvervoer per spoor succesvol

14 december 2017

Eerste resultaten van de Control Tower for long distance rail freight transport laten goede verbetering zien van intermodaal spoorvervoer. Dankzij verbeterde informatievoorziening neemt de klanttevredenheid toe en is een efficiënter proces... Lees verder