NMBS Logistics zet in op betrouwbaarheid
Op dat moment was de vrachtdivisie van de Belgische nationale spoorwegmaatschappij, het toenmalige B-Cargo, een historische verlieslatende activiteit, met een verlies van 163 miljoen euro in 2009. Er was onvoldoende aandacht voor kwaliteit en verkoop, en we hadden een log productieapparaat en organisatie. Om een rendabele en concurrentiële privéspooroperator te worden, waren een diepgaande herstructurering en een grondige transformatie nodig.
In het kader van de ingrijpende herstructurering zijn er verschillende kostenbesparingsprojecten geïmplementeerd binnen de volledige organisatie. Zo hebben we ons productieapparaat grondig gestroomlijnd – met een afbouw van 50 à 60% van stationspersoneel, treinbesturing en locomotieven. Daarnaast hebben we besparingen gerealiseerd door de onderhoudspolitiek van locs en wagons te herzien, het energieverbruik beter te controleren, de rijpaden beter te beheren en de overhead aan te pakken. De financiële verbetering is voor 85% te danken aan interne besparingen en in mindere mate aan een aantal noodzakelijke prijsverhogingen en (tijdelijke) subsidies.
Samen met deze herstructurering drong een grondige transformatie naar een goed georganiseerd en concurrentieel bedrijf zich op. Samen met een nieuw management met een duidelijke visie hebben we een nieuwe wind kunnen laten waaien door de organisatie. Het feit dat NMBS Logistics op 1 februari 2011 een echte privéonderneming werd, was daarin een belangrijke mijlpaal. Ondanks de herstructurering en belangrijke kostenbesparingen, heb ik altijd prioriteit gegeven aan het versterken van de organisatie. Zo zijn we blijven investeren in het aanwerven van gemotiveerde en getalenteerde medewerkers, in het stroomlijnen van de processen, in veel interne communicatie en in het moderniseren van onze ICT-systemen. Dankzij systemen als CIS en CFOS (order management, track & trace en communicatie naar de klanten), IRON (geïntegreerde planning) en RITA (tablet voor treinbestuurders) zijn we van een verouderd kneusje uitgegroeid tot een voorloper.
Het bereiken van een financieel evenwicht geeft ons een boost om nog harder te werken aan onze missie om de meest betrouwbare spooroperator te worden. Veiligheid is topprioriteit in onze onderneming en we voeren een proactief veiligheidsbeleid uit dat niet alleen focust op de technische veiligheid en de processen, maar ook op het begeleiden van het veiligheidspersoneel. Daarnaast willen we voornamelijk voor onze klanten een degelijke en duurzame partner zijn die flexibel inspeelt op hun wensen. Het optimaliseren van de dienstverlening en het verbeteren van de kwaliteit zijn daarin de belangrijke speerpunten. Om onze onderneming nog verder te professionaliseren en de rendabiliteit te bestendigen, blijven we investeren in het versterken van de organisatie. Zo organiseren we momenteel binnen de hele organisatie opleidingen om de lean-methodologie van ‘permanente verbetering’ echt te institutionaliseren in alle afdelingen. Geen projectaanpak meer, maar verbeterpunten structureel aanpakken en oplossen. Op die manier kunnen we, als meest betrouwbare spooroperator, NMBS Logistics verder ontwikkelen en vanuit de logistieke hub België een concurrentiële positie innemen in Europa.'
Geert Pauwels, CEO NMBS Logistics
Geert Pauwels, CEO NMBS Logistics