Stel uw vraag
Geplaatst op 29-01-2008

Succes maken

"In 1998 is ITL in het oosten van Duitsland gestart als private spoorvervoerder vanuit de zand- en grindhandel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ITL toen – en nu nog steeds – veel rijdt voor de spooraannemerij. Het bedrijf beschikt in Duitsland over 45 loccen en circa 125 man eigen personeel. Vanuit het hoofdkantoor in Dresden heeft ITL zijn spooractiviteiten langzaam maar zeker uitgebreid. Eerst in Tsjechië en later naar Polen. Vooral tussen Duitsland en Tsjechië rijden veel treinen onder ITL-vlag: gemiddeld tussen de 10 en 20 treinen per dag. In Polen zijn we druk bezig met een eigen licentie. Ondertussen maken we daar al gebruik van andere private spooroperators."

"De Nederlands ITL-dochter is in maart 2007 opgericht. Binnen een paar maanden hadden we zowel het veiligheidsattest van de Inspectie Verkeer en Waterstaat binnen als de toegangsovereenkomst met ProRail. Op 23 augustus reed de eerste ITL-trein getrokken door een gehuurde V100-dieselloc. Naast deze huurloc, hebben we inmiddels 2 eigen locs van dit type en zijn er nog 2 onderweg. Deze locomotieven zijn geschikt om zowel in Nederland als in Duitsland te rijden en natuurlijk over de Betuweroute. Want alles wat we over de Betuweroute kunnen rijden, zullen we ook daaroverheen sturen. Het is immers de snelste én de kortste route van oost naar west. De Betuweroute is voorzien van 25 kV bovenleidingspanning. Daarom hebben we dan ook 4 E-loccen besteld van Bombardier, die in februari bij ons in dienst komen. Deze TRAXX-loccen kunnen straks van de Poolse en Tsjechische binnenlanden in één ruk doorrijden naar Rotterdam."

"In Nederland rijdt ITL met intermodale treinen tussen Rotterdam en Praag (CZ)/Bratislava (SL) (5 keer per week), tussen Rotterdam en Schkopau in Duitsland (1 keer per week). Verder rijdt er nu nog slechts 1 tot 2 keer per week een keteltrein afwisselend uit Polen en Tsjechië naar Rotterdam. Ik verwacht dat die laatste verbinding snel oploopt naar 5 treinen per week. ITL heeft genoeg capaciteit in loccen en machinisten om ook nieuwe ladingpakketten voor de Oost-West-as op het spoor te zetten. Nu de goederenvervoerders met de spoorbeheerders een nette deal hebben gesloten over de geleidelijke stijging van de Nederlandse infrabijdrage tot aan het niveau in Duitsland, zijn er in mijn ogen geen belemmeringen meer om van de Betuweroute een succes te maken.  ITL is klaar voor de Betuweroute en die kan dus wat ons betreft zo snel mogelijk 100 procent in dienst.”

Martijn Loois
directeur ITL Benelux

Martijn Loois, directeur ITL Benelux