Skip to main content

20 september 2018 | #BESTPRACTICE

Wij beheersen en controleren de hele supply chain. Spoorvervoer vormt hierin een belangrijke pijler

3Prime voert een eigen merk van Beet & Feed producten. Dat zijn onder andere hoogwaardig geproduceerde veevoergrondstoffen zoals mais, soja en granen uit een aantal landen in Centraal en OostEuropa. Ook handelen wij in oliehoudende gewassen, terwijl er ook erg veel suikerbieten worden verwerkt. De basisgrondstoffen leveren we meestal als bulk aan onze klanten, maar ook kunnen we deze grondstoffen verrijken met mineralen, zoals calciumcarbonaat en natriumchloride. Deze mineralen worden gemengd met bepaalde percentages bietenpulp, maismeel, gerstvlokken, et cetera. Vervolgens worden er pellets van geperst die als kant en klare mengvoeders worden verkocht.

De grote sterkte van 3Primefeed is dat wij de hele supply chain beheersen en controleren. Reeds 18 maanden van tevoren inventariseren wij de vraag van onze klanten en zetten die uit bij onze vaste telers. Na de oogst zorgen wij ervoor dat de granen, bieten en andere producten naar onze fa-brieken en loodsen gaan waar ze worden verwerkt. Omdat dit onze eigen vestigingen zijn, kunnen wij ook voor de allerhoogste voedselveiligheid instaan. Ook garanderen wij dat alle producten die wij verkopen geen genetisch gemodificeerde organisme bevatten. Ook dit is weer het voordeel van het beheersen van de hele keten.

Railcargo

Na verwerking worden de klanten beleverd en tijdens dit proces bieden wij een volledig traceerbare logistieke service aan. Omdat wij wereldwijd werken, verzorgen we alle noodzakelijke documentatie en helpen de klanten met de benodigde papieren om een importvergunning te krijgen. Naast de beheersing van de totale supply chain inclusief de 18 maanden forecast, zijn we ook goed in staat om direct uit voorraad te leveren.

Vanuit onze fabrieken en loodsen in Midden en Oost-Europa worden onze producten verreweg het meest met de trein vervoerd, zowel naar de klanten in Europa zelf als naar de havens voor onze overzeese klanten. Vanuit onze vestiging in Krems, Oostenrijk, zetten we bijvoorbeeld de maritieme containers op bloktreinen naar Koper en Hamburg om de markten in het Midden Oosten en Australië te bedienen.

De Zuid-Amerikaanse markt voor gedroogde bietenpulp wordt via OOC Terminals in Oss bediend. Vanuit Dobrovice in Tsjechië rijdt er wekelijks een trein met 28 tot 32 pulpwagons. Bij OOC wordt de trein zo snel mogelijk gelost en gaat de bietenpulp in tussenopslag. In de loodsen van OOC wordt de bietenpulp opgezakt in Big Bags. Deze Big Bags gaan in containers en worden per binnenvaart naar de maritieme terminals op de Maasvlakte vervoerd en vandaar per zeeschip naar Brazilië.

Momenteel zijn we bezig met nieuwe treinverbindingen vanuit Polen en Hongarije naar China. Vanwege het exportverbod van landbouwproducten vanuit Europa naar Rusland, kunnen wij geen gebruik maken van de bestaande verbindingen via Brest. Als alternatief hebben we gekozen voor gecombineerde spoor- en zeetransporten via ferryboten over de Zwarte en Kaspische zee. Belangrijkste transitlanden zijn Georgië, Azerbeidzjan en Kazachstan. In Kazachstan sluiten onze treinen weer aan op de bestaande tracés vanuit Polen, via Wit-Rusland naar China.

Terug naar overzicht
Railcargo
OOC Terminals

#RailTransport

OOC Terminals

Al meer dan 25 jaar de logistieke schakel tussen weg en water. OOC Terminals is een professionele inland-terminal voor transport en overslag van zeecontainers, bulk, stukgoed en constructiewerken.

Meer info