Stel uw vraag
Geplaatst op 19-10-2020

DB Cargo start nieuwe dienst vanuit Rotterdam en Antwerpen naar Duitse achterland

DB Cargo biedt nieuwe verbindingen van en naar de twee grootste Europese havens, Rotterdam en Antwerpen. Daarmee verbindt DB Cargo Rotterdam en Antwerpen vanaf december met de belangrijkste economische centra in het Duitse achterland. Vanaf volgend jaar moet het volume op deze vervoersrelaties groeien met zo'n 100.000 containers per jaar.

"Wij bouwen voor onze klanten in Antwerpen en Rotterdam aan een systeem dat al jarenlang succesvol werkt met ons netwerk in andere havens, zoals Hamburg. We zijn er klaar voor! Alleen het nieuwe treinverkeer vanuit de westelijke havens al scheelt jaarlijks zo'n 70.000 vrachtwagens op de weg en dat ontlast het milieu," aldus Dr. Sigrid Nikutta, Lid van de Raad van Bestuur van Deutsche Bahn AG en CEO van DB Cargo AG.

DB Cargo en dochterbedrijf TFG Transfracht brengen meer goederen op het spoor: de belangrijkste terminals in de havens worden dagelijks bediend. De producten van klanten worden vanuit hier verder vervoerd. Ook sectoren met wisselende volumes, zoals de chemische sector, kunnen gebruikmaken van het aanbod. Het streven is om te komen tot circa 50 treinen per week met snelle transittijden.

De transportvolumes vanuit de havens worden gebundeld op Kijfhoek. Het grootste sorteerstation van Nederland ligt niet ver van Antwerpen verwijderd en is in de buurt van Rotterdam. Van daaruit kunnen de goederen 's nachts met snelle, directe treinen naar de eindbestemming worden vervoerd.

De meeste eindbestemmingen liggen in Duitsland, waaronder het Ruhrgebied met belangrijke intermodale knooppunten in Duisburg en Neuss, Ludwigshafen, Nürnberg, München en Burghausen. Tevens komt er een rechtstreekse verbinding vanaf de Kijfhoek naar Wolfurt in Oostenrijk. 

De haven van Antwerpen en Rotterdam verwerken jaarlijks 27 miljoen containers. Toch wordt tot nu toe slechts acht tot elf procent van de goederen per trein van en naar de westelijke havens vervoerd. Dat is in Hamburg wel anders: vervoer van en naar de op drie na grootste haven in Europa vindt voor 50% per trein plaats.