Stel uw vraag
Geplaatst op 26-04-2018

Eemshaven ontvangt bulklading per spoor

Wegtransport vermijden

De lading is afkomstig uit Ingelheim am Rhein, een plaats circa 20 kilometer ten westen van Mainz. Door te kiezen voor het spoor worden circa 1.000.000 tonkilometers wegvervoer per transport vermeden. Bovendien is het spoor, gelet op het ladingtype, in het onderhavige geval de meest veilige transportoptie.

Klein stukje natransport

Iedere donderdagmiddag rijdt de trein via de grensovergang Bad Bentheim naar Deventer en Groningen, waarna de trein arriveert in Eemshaven. De trein wordt geplaatst achter op het terrein van Wagenborg, bij de Sugar Terminal Eemshaven, waarna de containers op vrijdag worden gelost. Vervolgens volgt nog een klein stukje natransport naar de firma Theo Pouw Groep.

Boehringer

De vervuilde grond is afkomstig van het bedrijventerrein van Boehringer, een farmaceutisch bedrijf in Ingelheim am Rhein, waar een stuk terrein met oud bedrijfsafval wordt gesaneerd. Vervuilde grond van dat terrein gaat ook per spoor naar Leipzig Wahren. Het gaat om afval dat ontstond bij productie van middelen voor gewasbescherming. In totaal moet circa 100.000 kubieke meter verplaatst worden.

Veiligheid

Vervuilde grond naar Eemshaven is niet nieuw. Sinds enkele jaren rijdt spoorgoederenvervoerder RheinCargo gedurende enkele perioden treinen met vervuilde grond uit Weil am Rhein, nabij Basel. Ook hier geldt dat het spoor, niet alleen vanwege de afstand en het volume, maar vooral ook vanwege de veiligheid, de meest logische keuze is.

Rail Magazine