Stel uw vraag
Geplaatst op 08-08-2005

Eerste containerschip bij Ceres Paragon Amsterdam

Het is het eerste schip uit de nieuwe zogeheten F-loop van de Grand Alliance (GA) dat in Amsterdam containers met o.a. textiel, speelgoed en elektronica heeft gelost. De containers zijn voor een deel bestemd voor Nederland. De rest wordt doorgevoerd naar Noordwest-Europa.

versterking concurrentiekracht en werkgelegenheid

Volgens wethouder voor de haven Mark van der Horst kan Amsterdam met de containerlijnen een compleet havenproduct aanbieden. "Dit versterkt niet alleen onze concurrentiekracht maar ook de werkgelegenheid, zowel op de terminal als in de haven. Want werk trekt werk aan", aldus de wethouder.

F-loop en A-loop

De Procyon vaart in de nieuwe zogeheten F-loop van de Grand Alliance, waarmee belangrijke Chinese havens worden verbonden met Amsterdam, t.w.: Shanghai China - Ningbo China - Xiamen China - Kaoshiung Taiwan - Singapore -Hamburg - Amsterdam - Southampton - Gio Tauro - Singapore - Shanghai.De NYK Procyon is 299 meter lang, 37,10 meter breed en heeft een maximale diepgang van 13 meter. Naast de F-loop wordt Amsterdam ook opgenomen in de bestaande A-loop van de Grand Alliance. De A-loop doet naast Rotterdam nu ook Amsterdam aan. De route van de A-loop wordt: Shimizu Japan - Singapore - Southampton -Rotterdam - Hamburg - Amsterdam - Le Havre - Singapore - Kobe Japan - Nagoya Japan - Tokyo - Shimizu. Na een aanloopperiode zullen wekelijks twee containerschepen van de GA de Ceres Paragon Terminal aandoen en daar 2500 containers overslaan. Op jaarbasis betekent dit een overslag van 130.000 containers. De schepen van beide loops vallen in de categorie 4.000 - 6.000 TEU.

Ceres Paragon Terminal

De Ceres Paragon Terminal is aangelegd volgens een innovatief concept. Door kranen aan weerszijden van een insteekhaven te plaatsen, kunnen schepen aan twee kanten tegelijk worden geladen en gelost. Dit levert rederijen een forse besparing in tijd op. De terminal heeft een capaciteit van 1 miljoen TEU.

Grand Alliance

De Grand Alliance is een samenwerkingsverband van vijf grote containerrederijen: Hapag Lloyd, MISC, NYK, OOCL en P&O Nedlloyd. NYK is aandeelhouder van de Ceres Paragon Terminal.