Stel uw vraag
Geplaatst op 04-03-2005

Europese Commissie akkoord met staatssteun voor SNCF Fret

Voormalig EU Commissaris Monti wees de staatsteun eerder af. De nieuwe EU Commissaris voor mededinging, Neelie Kroes, is nu wel overtuigd dat de staatssteun mogelijk is. Er zijn wel strenge voorwaarden gesteld door de Europese Commissie voor het verlenen van staatssteun. De staatssteun mag alleen gebruikt worden voor de goederentak van SNCF. Het bedrag mag daarnaast niet in één keer uitbetaald worden en zal over drie jaar worden uitgesmeerd. Ook mag een deel van het geld pas gebruikt worden als daadwerkelijke concurrentie in het railgoederenvervoer in Frankrijk is gerealiseerd.  Ten slotte is bepaald dat in de komende tien jaar geen nieuwe steun meer mag worden gegeven aan SNCF Fret.

De staatssteun omvat een financiële injectie in het goederenbedrijf van 800 miljoen euro door de Franse overheid en 700 miljoen euro van SNCF zelf. Het geld wordt onder andere gebruikt gebruikt om het sterk verouderde materieel te moderniseren. De Franse verkeersminister, Gilles de Robien, was zeer verheugd met de goedkeuring van Brussel. Hij noemde de staatsteun simpelweg de laatste kans voor SNCF Fret om te reorganiseren. Met de goedkeuring uit Brussel verwacht hij weer een opleving van het railgoederenvervoer in Frankrijk.

De reorganisatie van SNCF Fret moet ervoor zorgen dat Frankrijk klaar is voor de opening van de spoormarkt in 2007.  Via een groot reorganisatieplan (Fret 2006) wil SNCF Fret eind 2006 weer een levensvatbare en winstgevende onderneming worden. Onderdeel van het plan Fret 2006 vomen de reorganisatie van de productie, de verbetering van de produktiviteit, het wijzigen van de businesstrategie en de nieuwe klantoriëntatie.