Stel uw vraag
Geplaatst op 15-04-2005

Grote reorganisatie bij Franse CNC

Aanleiding voor de reorganisatie vormde de toegenomen concurrentie met het wegvervoer, waardoor CNC niet langer in staat is zijn huidige dienstenaanbod te handhaven. Met de nieuwe strategie richt het bedrijf zich op het vervoer per spoor van maritieme containers en tankcontainers. CNC stopt zijn activiteiten als intermodale railoperator met eigen wissellaadbakken. De dienstverlening per spoor zal CNC vanaf juni 2005 concentreren op de grote vervoer assen in Frankrijk waar een ruim ladingaanbod voorhanden is. Deze dienstverlening verbindt de grote containerhavens in Frankrijk met elkaar. Er komen diensten van:

  • Le Havre naar Bordeaux, Lyon, Straatsburg en Gevry;
  • Marseille naar Toulouse, Bordeaux en Lyon;

Daarnaast blijft CNC diensten verrichten voor grotere klanten zoals voor CMA-CGM tussen Marseille en Antwerpen, Le Havre, Valenton etc.

In een later stadium zullen bovenstaande diensten geëxploiteerd worden door een nieuwe onderneming. Het betreft een nieuwe intermodale railoperator binnen de SNCF groep, waarover nu nog onderhandelingen gaande zijn.

De wijzigingen binnen CNC hebben tot gevolg dat de volgende terminals vanaf juni niet meer bediend worden: Clermont-Ferrand, Grenoble, Tours, Hendaye, Perpignan, Avignon, Rennes, Sete en Dourges. Hierdoor gaan 200 arbeidsplaatsen verloren. Of er nog meer arbeidsplaatsen verloren gaan zal afhangen van de opzet van de nieuwe onderneming.

De werknemers van CNC Transports die een arbeidscontract hebben voor onbepaalde tijd kunnen gebruik maken van een sociaal plan of een andere functie aanvaarden binnen SNCF.

CNC acht de reorganisatie noodzakelijk om een herstart mogelijk te maken van het maritieme gecombineerd vervoer op een economisch gezonde basis.